آذربایجان می گوید که گرجستان به ارمنستان در ارسال تسلیحات کمک کرده است

© Sputnik / Ilia Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر آذربایجان می گوید که گرجستان به ارمنستان در ارسال تسلیحات کمک کرده است
آذربایجان می گوید که گرجستان به ارمنستان در ارسال تسلیحات کمک کرده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
باکو تفلیس را متهم کرده که گرجستان به انتقال محموله های وسایل نظامی در نظر گرفته شده برای ارمنستان، از جمله از روسیه اجازه داده است. در گرجستان چنین اظهارات را شایعات خوانده، در عین حال آنها متهم نمودن سیاست مسکو را در منطقه فراموش نکرده اند. نویسنده Eurasianet اوضاع را بررسی نموده است.

گیورگی لاماسادزی (Giorgi Lomsadze) در ادامه می نویسد، تشدید درگیری میان آذربایجان و ارمنستان ممکن است به گرجستان سرایت نماید که معمولاً جهت برقراری روابط دوستانه با هر دو همسایه باهم دشمن سعی مینماید.

حدود یک هفته پس از آغاز درگیری های خونین با ارمنستان، جمهوری آذربایجان توجه خود را به گرجستان معطوف نمود و آن را متهم کرد که گویا اجازه می دهد سلاح های در نظر گرفته شده برای ارمنستان از طریق قلمرو آن منتقل شود. این سلاح ها – طبق خبر – مرمی های ریاکتیف، مهمات و موتر ها - گویا برای آتشباری بر منطقه تووز آذربایجان استفاده شده اند.

درگیری‌های مرزی ارمنستان و آذربایجان از سر گرفته شد - اسپوتنیک افغانستان
درگیری‌های مرزی ارمنستان و آذربایجان از سر گرفته شد

باکو از اتهامات مستقیم خودداری کرد، و در عوض نارضایتی خود را از گرجستان از طریق رسانه های تحت کنترل حکومت، طور که اغلب به مثابه مقدمه منازعه به جای بیانیه رسمی انجام میدهند، ابراز داشته است.  Haqqin.az- سایت خبری مربوط به نظامیان آذربایجان، نوشت که گویا ارسال سلاح از طریق گرجستان ضربه کارد از پشت بودند. این دو کشور بطور کل یکدیگر را شرکای استراتژیک در حوزه های اقتصادی و سیاسی می دانند.

در مقاله Haqqin.az این سوال مطرح میشود:« چگونه گرجستان اجازه داد از طریق قلمرو خود مهمات و تجهیزات نظامی انتقال گردند که بلاتردید برای منازعه نظامی با آذربایجان در نظر گرفته شده بودند؟»

خشم باکو عمدتاً به صربستان متوجه بود که دستگاه های «گراد» ساخت روسیه را ارسال کرده است. اما او همچنین از روسیه نسبت تهیه موتر هایی باربری که مرمی های ریاکتیف بالای آنها نصب میشوند و گرجستان از اینکه به انتقال آنها از طریق خاک خود اجازه انتقال داده، ناراضی بود.

در مطالب Haqqin.az گفته می شود:« آیا چند سال پیش مقامات رسمی تفلیس بر انتقال محموله های نظامی برای ارمنستان از طریق سرزمین این کشور ممنوعیت وضع نه کرده بود؟ این بار دلیل استثناء برای صربستان چیست؟»

درگیری جدید بین ارمنستان و آذربایجان - اسپوتنیک افغانستان
واکنش روسیه به درگیری جدید بین ارمنستان و آذربایجان

در تاریخ 20 ژوئیه ، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نماینده دیپلماتیک صربستان را احضار کرد و خواستار توضیحات شد، اما تاکنون هیچگونه اقدامات رسمی دیپلماتیک درباره گرجستان یا روسیه انجام نه شده اند. اما در صورت تأیید اتهامات، ممکن است گرجستان از بدتر شدن روابط با باکو زیان بیشتر متحمل شود. جمهوری آذربایجان یکی از سرمایه گذاران اصلی و تأمین کننده انرژی گرجستان است.

در همین رابطه، این اتهامات باعث ایجاد بحث های سیاسی در گرجستان شده اند. به ویژه، احزاب مخالف خواستار توضیحات حکومت شده اند.

سالومه سمداداشویلی از جنبش ملی متحد، حزب بزرگ مخالف گفت: "ما می دانیم که سیاست روسیه برای بی ثبات کردن منطقه تا حدودی مبتنی بر تهیه سلاح به ارمنستان و آذربایجان است." "در مورد گرجستان، ما تعهدات بین المللی داده ایم که اجازه حمل اسلحه از طریق قلمرو خود را ندهیم."

گیا ولسکی، معاون پارلمان و یکی از اعضای ارشد حزب حاکم رویای گرجستان، اخبار مربوط به انتقال تسلیحات را شایعات ساده توصیف کرد. وی گفت: "متأسفانه ، چندین رسانه - هم در جمهوری آذربایجان و هم در گرجستان - این شایعه را دامن می زنند."

ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به تحریک آخرین دور از درگیری که از زمان جنگ «اپریل سال 2016» به خونین ترین درگیری مبدل شده، متهم می کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала