صدور نخستین محموله ترانزیتی ایران از مسیر افغانستان به قرقیزستان 

© وزارت ترانسپورت صدور نخستین محموله ترانزیتی ایران از مسیر افغانستان به قرقیزستان 
صدور نخستین محموله ترانزیتی ایران از مسیر افغانستان به قرقیزستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نخستین محموله ترانزیتی ایران از طریق دهلیز «کتای» مسیر افغانستان به قرقیزستان صادر می‌شود.
صدور نخستین محموله بازرگانی ایران از طریق افغانستان به تاجیکستان - اسپوتنیک افغانستان
صدور نخستین محموله بازرگانی ایران از طریق افغانستان به تاجیکستان

به گزارش اسپوتنیک، پیش از این، افغانستان بارها از مسیر ترانزیتی ایران برای حمل و نقل کالا به کشورهای مختلف از جمله هند استفاده کرده، اما این نخستین بار است که یک محموله صادراتی از ایران، از مسیر افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی ارسال می‌شود.
وزارت ترانسپورت افغانستان در این مورد می‌گوید، به اساس پالیسی کلان حکومت در قسمت مبدل کردن کشور به چهارراه ترانزیتی و ترانسپورتی در 6 سال اخیر، بعد از توافقنامه‌های چابهار و راه لاجورد، و افتتاح خط آهن آقینه، برای اولین بار محموله آزمایشی دهلیز کتای تحت سیستم تیر آغاز می‌گردد.
این وزارت می‌افزاید، که این محموله شامل سه کانتینر "تایر(تیر موتر)" می‌باشد که تحت سیستم تیر و با وسایط شرکت ترانسپورتی بین‌المللی "افغان تیر" در آینده نزدیک از مبدأ جمهوری اسلامی ایران به افغانستان وارد گردیده و به مقصد قرقیزستان فرستاده می‌شود.
دفتر ارتباط عامه و سخنگو وزارت ترانسپورت با بیان این خبر خاطرنشان کرده است: "در ماه جون 2011 در هشتمین نشست وزرای کشورهای عضو اکو در عشق آباد، به اساس درخواست افغانستان، به منظور تسهیل تجارت و ترانسپورت در مسیر کریدور کتای در منطقه اکو، کمک و یاری به کشورهای محاط به خشکه اکو برای تجارت و ترانسپورت با بقیه کشورهای جهان، ایجاد زمینه ترانزیت از طریق اکو برای تجارت بین آسیای شرقی مانند چین و در قسمت غربی جهان(اروپای غربی و شرقی)، در قسمت ایجاد دهلیز حمل و نقل جاده‌ای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران(KTAI) تصمیم گرفته شد".
این وزارت افزوده، این پروژه توسط سازمان همکاری اقتصادی در حال اجراست و سند اصلی سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در بخش حمل و نقل، چارچوب توافقنامه ترانسپورت و ترانزیت(TTFA) است.
وزارت ترانسپورت تأکید کرده که همواره تلاش‌های زیادی در قسمت تحکیم و توسعه روابط ترانسپورتی، ترانزیتی و تجارتی با هماهنگی و همکاری ادارات ذیدخل نموده است که دهلیز کتای، یک نمونه از پروژه‌هایی به شمار می‌رود که افغانستان به منظور توسعه ترانسپورتی و ترانزیتی، اقدامات عملی را با استفاده از سیستم جهانی تیر روی دست می‌گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала