نبیل: مردم باید در جریان گفت و گو های صلح قرار بگیرند

© Photo / Rahmatullah Nabilنبیل: مردم باید در جریان گفت و گو های صلح قرار بگیرند
نبیل: مردم باید در جریان گفت و گو های صلح قرار بگیرند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امروز گفت، که پروسه‌ی صلح، نیابتی و مبهم بوده و افراد و کشورهای دیگر، در حال تصمیم‌گیری روی آینده‌ ای مردم افغانستان استند.

کنفرانس خبری رحمت الله نبیل درباره وضعیت کنونی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
کنفرانس خبری رحمت الله نبیل درباره وضعیت کنونی افغانستان
به گزارش اسپوتنیک، رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، پروسه‌ی جاری صلح را «نیابتی و مبهم» دانسته و تأکید می‌کند، که عدم دخیل ساختن مردم در این روند، پیامدهای ناگواری به دنبال خواهد داشت.

او افزود: "ما حق داریم بپرسیم که چرا بالای سرنوشت ما بارها معامله صورت می‌گیرد و قیمت آن را نیز ما می‌پردازیم. چیزی که فعلا جریان دارد، یک پروسه‌ی صلح سیاسی و اقتصادی برای برخی افراد و برخی کشورها است. پروسه‌ی صلح تبدیل به معامله شده و مردم باید با این معامله، هوشیارانه برخورد کنند".

 نبیل خطاب به عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، پیشنهاد داد تا یک جا با شماری از نمایندگان مجلس، به صورت مستقیم با ملابرادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، تماس برقرار کرده و از راه دیگری گفت‌وگوهای میان افغانستانی را آغاز کنند.

به گفته‌ی او، رهایی زندانیان طالب پیش از کاهش خشونت‌ها و آغاز مذاکرات میان افغانستانی، هیچ تأثیری روی برقراری صلح در افغانستان ندارد.

رییس پیشین امنیت ملی، با اشاره به این که حکومت افغانستان تا کنون در راستای ایجاد فضای اعتماد ملی ناتوان بوده است، تأکید کرد که برای رفتن به سوی مذاکره با گروه طالبان، در گام نخست، باید میان دولت و ملت، فضای اعتماد ایجاد شود.

 نبیل، همچنان از عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی خواست تا هرچه زودتر، فهرست نامزد وزرا را تکمیل کرده و برای گرفتن رأی اعتماد، به مجلس نمایندگان معرفی کنند.

یادآوری می کنیم، که بر پایه توافق نامه گروه طالبان و ایالات متحده امریکا، پس از رهایی زندانیان گروه طالبان قرار است گفت و گوهای میان افغانستانی آغاز گردد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала