اداره بازرس ریاست جمهوری افغانستان: فساد در مصرف بودجه مبارزه با ویروس کرونا وجود دارد

© اداره بازرس ویژه افغانستاناداره بازرس ریاست جمهوری افغانستان: فساد در مصرف بودجه مبارزه با ویروس کرونا وجود دارد
اداره بازرس ریاست جمهوری افغانستان: فساد در مصرف بودجه مبارزه با ویروس کرونا وجود دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
 بررسی های نخستین اداره بازرس ریاست جمهوری افغانستان نشان می دهد، که فساد در مصرف بودجه کرونا وجود دارد و در کل وزارت صحت با ضعف مدیریتی همراه است.
ایجاد «اداره بازرس ویژه» در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
ایجاد «اداره بازرس ویژه» در افغانستان

به گزارش اسپوتنیک، غزال حارس رییس اداره بازرس ویژه ریاست جمهوری افغانستان امروز شنبه (۴اسد) در نشست خبری گفت: این اداره بررسی هایش از وجود فساد و قاچاق دستگاه تنفس مصنوعی به پاکستان را در چهار مرحله آغاز کرده و یافته های ابتدایی رابطه قاچاق ماشین تنفس مصنوعی نشان می دهد که آمار ارایه شده از سوی وزارت صحت از ونتلاتور دقیق نیست و از شروع کار بازرسی تا کنون گزارشات متناقص از سوی وزارت ارایه شده است.

حارس افزود، تاکنون شمار دستگاه تنفس مصنوعی دقیق نیست و از مجموع ۶۳ دستگاه ونتلاتور کمک شده ۵۶ دستگاه آن از طریق مشاهدات بررسی شده اما از وجود ونتلاتور های گذشته و یا مواردی که در جریان ویروس کرونا خریداری شده آمار دقیق نیست.

او ادامه داد، که سه نوع از این ماشین در افغانستان استفاده شده در بسیاری از لیست ها مغالطه صورت گرفته است تا یک، یک از این دستگاه بر اساس مشاهدات تثبیت نشود بررسی ها ادامه دارد.

به گفته او، از ۳۳۵ دستگاه که در لیست وزارت صحت موجود است ۲۶۹ دستگاه تثبیت شده است. خانم حارث گفت که مشخصات یک مورد از ونتلاتور های گزارش شده که توسط خبرگزاری پژواک با اداره بازرس شریک شده با تمام ونتلاتور های وزارت صحت مطابقت و حتی شباهت ندارد و نیز در گزارشات این رسانه مدل ونتلاتور ها نیز تناقص وجود دارد و نیز تثبیت ۵۶ دستگاه کمکی ونتلاتور گزارش های پژرواک را منتفی می کند.

وجود فساد در مصرف بودجه ویروس کرونا در ولایت ها

غزال حارس ادامه داد که در پیوند به گزارش روزنامه هشت صبح که در آن چهار ولایت ذکر شده از سوی اداره بازرس تمام ولایت ها بررسی می شود و یافته های ابتدایی نشان می دهد که خریداری ها با پول هنگفت صورت گرفته و به عنوان نمونه یک «کوج چینایی» به قیمت  دو برابر یعنی ۸۰ هزار افغانی خریداری شده است.

او تاکید کرد که در بعضی ولایت ها خریداری های بی ربط نظیر «تلویزیون، لینز کمره، تخت های خواب و ست های مبایل» خریداری شده است.

به گفته او در کنار این عین جنس در ولایت های مختلف با قیمت های متفاوت حتی چهار برابر خریداری شده و مشکلات در خریداری وجود دارد.

حارس تصریح کرد که در قرارداد ها نیز مشکلات وجود دارد.

ضعف در مدیریت سکتور صحت

رییس اداره بازرس در ادامه افزود، که سکتور بهداشتی در ضعف جدی مدیریتی قرار دارد که تاثیرات منفی بر عرضه خدمات بهداشتی داشته است. هر چند یافته های این اداره از درمانگاه ها محدود است اما نشان می دهد که ضعف در قرارداد ها وجود داشته و در بسیاری از ولایت ها به جای ماشین های جدید ماشین های فرسوده تحویل گرفته شده است. گزارش اداره بازرس در عین حال دریافته که دوا و تجهیزات مورد ضرورت در شماری از درمانگاه وجود ندارد و از دواهای موجود استفاده صورت نمی گیرد.

حارس گفت، بر اساس بررسی های این اداره تخصیص نیازمندی در قراردادهای وزارت صحت صورت نمی گیرد که عرضه خدمات بهداشتی را با چالش مواجه ساخته است.

رییس اداره بازرس تاکید کرد، که در پایان این بررسی ها شماری از مسوولین وزارت صحت به دلیل غفلت وظیفوی و فساد در مرکز و ولایت ها به نهاد های عدلی و قضایی معرفی می شود.

یادآوری می کنیم، که تا اکنون در افغانستان ۳۶ هزار ۳۶ نفر به بیماری ویروس کرونا دچار شده اند، که از میان این بیماران کرونایی ۲۴ هزار ۷۹۳ نفر درمان و یک هزار ۲۴۷ نفر دیگر جان باخته اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала