حنیف اتمر: زندانیان باقی مانده طالبان از بند رها نخواهد شد

© Photo / MFAحنیف اتمر: زندانیان باقی مانده طالبان از بند رها نخواهد شد
حنیف اتمر: زندانیان باقی مانده طالبان از بند رها نخواهد شد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه اعلام کرده است که زندانیان باقی مانده طالبان از سوی حکومت رها نخواهند شد. آقای اتمر دلیل رها نکردن زندانیان طالب را جنایات جنگی غیر قابل توجیه این گروه و قاچاق عنوان کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان در گفتگو با یک شبکه هندی، موانع سد راه آغاز گفتگوهای میان افغانان را عدم کاهش خشونت ها از سوی طالبان و رهایی زندانیان این گروه می گوید.

وی هر چند رهایی زندانیان باقی مانده طالب را به دلیل جرایم غیر قابل توجه و مخالفت شماری از کشور ها به دور از امکان می داند اما برای حل این مساله از طالبان خواهان فهرست جدید برای رهایی زندانیان دیگری این گروه است.

حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه میگوید: «به‌خاطر حل این مساله ما به طالبان گفتیم که یک فهرست دیگری از زندانیان را برای ما تسلیم کنند که ما بتوانیم در مورد رهایی آنان تصمیم بگیریم اما متاسفانه این کار صورت نگرفت».

اما منابع نزدیک به طالبان موقف گروه طالبان را بر مبنای توافقنامه صلح با امریکا گفته و آن را غیر قابل تغییر می‌دانند.

از سویی هم آقای اتمر، صلح با طالبان را برای آوردن امنیت در منطقه و قطع رابطه این گروه با دیگر گروه های هراس افگن را بسیار مهم گفته است چون به باور وی به جز از توافق با طالبان با دیگر گروه های هراس افگن هیچگونه توافق امکان پذیر نخواهد بود.

آقای اتمر افزود: «اما سه گروه دیگر آنها افغان نیستند و ما با آنها هیچ‌گونه زمینه قانونی و سیاسی برای توافق صلح نداریم. آنها هراس افگنان منطقوی هستند مانند تحریک طالبان پاکستان، جندالله و گروه های هراس افگن پاکستانی مانند لشکر طیبه، جیش محمد و القاعده».

در این گفتگو سرپرست وزارت خارجه افغانستان، از هند خواست تا نقشش را برای تشویق کشورهای منطقه و جهان از بهر آغاز گفتگو های میان افغانان به گونه فعال بازی کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала