مسکو اتهام غربی‌ها درباره سلاح ضد ماهواره‌ای را رد کرد

© Sputnik / Natalya Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر مسکو اتهام غربی‌ها درباره سلاح ضد ماهواره‌ای را رد کرد
مسکو اتهام غربی‌ها درباره سلاح ضد ماهواره‌ای را رد کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده که اتهامات ایالات متحده و انگلیس علیه روسیه مبنی بر انجام آزمایشات تسلیحات ضد ماهواره ای در فضا، همانند همیشه تبلیغات رسانه‌ای ضد روسیه است.

به گزارش اسپوتنیک، روسیه اتهام واشنگتن و انگلیس مبنی بر آزمایش سلاحی را که امکان استفاده از آن برای تخریب ماهواره ها در فضا وجود دارد «تبلیغات رسانه ای» خواند.

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ‌ای اعلام کرد که آزمایشات انجام شده از سوی وزارت دفاع این کشور در اواسط ماه جولای به روی جدیدترین فضاپیمای بازرس در مدار زمین، هیچ تهدیدی برای سایر ماهواره‌ها در فضا ایجاد نکرده و از همه مهمتر، هیچ یک از هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل را نقض نکرده است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «از همکاران آمریکایی و بریتانیایی خود می خواهیم که رفتار حرفه ای داشته باشند و به جای این پیام های تبلیغاتی به میز مذاکرات باز گردند.»

آزمایش موشک مافوق صوت روسیه از یک بمب افکن - اسپوتنیک افغانستان
آزمایش موشک مافوق صوت روسیه از یک بمب افکن

در این بیانیه یادآوری شده، همانطور که وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده، یک ماهواره بازرس روسی با استفاده از تجهیزات تخصصی یک فضاپیمای کوچک، عملیات بررسی را در نزدیکی ماهواره ‌های روسیه در مدار زمین انجام داده است. در نتیجه آن، اطلاعات ارزشمندی درباره وضعیت فنی ماهواره ‌های مورد بازرسی بدست آمده که به مرکز کنترل مدار زمین منتقل شد.

بدین ترتیب، وزارت خارجه روسیه به اظهارات برخی مقامات آمریکایی و انگلیسی در ارتباط با آزمایشات انجام شده توسط روسیه در تاریخ 15 جولای  به روی یک ماهواره بازرس، که به عقیده آنها "دارای توان بالقوه تسلیحاتی است"، پاسخ داد.

پیش از این، در این رابطه،  نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در مسائل کنترل تسلیحات، "جان ریموند" فرمانده نیروهای فضایی ایالات متحده، "کریستوفر فورد" معاون وزیر امور خارجه این کشور و همچنین "هاروی اسمیت" رئیس اداره فضایی وزارت دفاع انگلیس اظهار نظر کرده و روسیه را به استقرار سلاح‌های ضد ماهواره‌ای در فضا متهم کردند.

وزارت خارجه روسیه یادآور شد که مقامات ایالات متحده و انگلیس با اظهارات خود، در واقع سعی دارند تا ابتکارعمل ‌های مسکو برای جلوگیری از ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی در فضا را بی‌اعتبار کنند.

آمریکا ادعا کرده است که فرماندهی فضایی این کشور «مدارکی» در اختیار دارد که نشان می دهد مسکو روز 15 جولای در فضا یک سلاح ضدماهواره ای را آزمایش کرده است.

بریتانیا نیز ادعای ایالات متحده را مبنی بر اینکه مسکو سلاحی برای تخریب ماهواره ها در فضا آزمایش کرده است تکرار کرده بود. واشنگتن از تهدید «واقعی، جدی و فزاینده» روسیه ابراز نگرانی کرده بود.

رسانه های روسیه پیش از این به نقل از وزارت دفاع این کشور گزارش داده بودند که مسکو روز ۱۵ ژوئیه آزمایشی فضایی انجام داده است. با این حال در این گزارشها تاکید شده بود که این آزمایش بر روی «ماهواره ای ناظر» انجام گرفته است که وظیفه آن تشخیص وضعیت ماهواره های دیگر است.

در گزارش رسانه های روسیه آمده بود که «ماهواره ناظر» این کشور وضعیت یک ماهواره دیگر روسیه را در نزدیکی خود وارسی کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала