دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات با طالبان آماده است

© AFP 2023 / Noorullah Shirzada دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات با طالبان آماده است
   دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات با طالبان آماده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت صلح افغانستان از آمادگی دولت برای آغاز مذاکرات خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها،  مقامات افغان در ماه‌های اخیر در نشست‌ها و گردهمایی‌هایی مختلف همواره تاکید می‌کنند که تیم مذاکره کننده دولت برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی با طالبان در آمادگی کامل فنی، محتوایی و تدارکاتی قرار دارد و از طالبان نیز می‌خواهند تا با توقف خشونت‌ها و آزادی کامل زندانیان دولتی، آمادگی‌اش را برای آغاز گفت‌وگوها اعلام کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مقامات آمریکایی از سران دولت افغانستان می‌خواهند تا فوراً دولت جدید را تشکیل دهند و با ایجاد شورای عالی مصالحه و تکمیل تبادل زندانیان، بسوی آغاز مذاکرات بین‌الافغانی حرکت کنند.

مقامات آمریکایی بارها کابل را برای آزادی همه زندانیان طالبان براساس فهرست ارائه شده این گروه تحت فشار قرار داده‌اند اما دولت افغانستان تاکید می‌کند که به دلایل حقوقی امکان آزادی 592 نفر از زندانیان طالبان از مجموع 5 هزار زندانی این گروه وجود ندارد و از این گروه نیز می‌خواهد تا فهرست جایگزینی را برای آزادی در اختیار دولت قرار دهد.

 شروط تازۀ طالبان برای مذاکره بین‌الافغانی  - اسپوتنیک افغانستان
شروط تازۀ طالبان برای مذاکره بین‌الافغانی

طالبان اما با پافشاری بر آزادی زندانیان براساس فهرست ارائه شده در قطر به دولت پیشنهاد داده است که مشروط بر آزادی زندانیان باقیمانده این گروه تا عید قربان، مابقی زندانیان دولتی را آزاد خواهد کرد و آماده است تا مذاکرات بین‌الافغانی را نیز آغاز کند.

دولت افغانستان تاکنون بطور رسمی این درخواست طالبان را رد و یا قبول نکرده اما «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در دور تازه سفرهای منطقه‌ای خویش تلاش دارد تا موانع باقیمانده بر سر آغاز مذاکرات را حل کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала