آیا حج مجازی جایگزین بازدید از مکه خواهد شد؟

© AFP 2023 / Bandar Aldandaniآیا حج مجازی جایگزین بازدید از مکه خواهد شد؟
آیا حج مجازی جایگزین بازدید از مکه خواهد شد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برای نخستین بار در تاریخ، عربستان سعودی هیچ برنامه ای برای پذیرش زائران خارجی در کشور ندارد و فقط به تعداد محدودی از شهروندان و ساکنان آن اجازه می دهد، تا وجیبه شرعی خود را انجام دهند. با توجه به این موضوع، طراحان تامینات پروگرامی سعی کرده "تجربه مجازی زیارت" را برای مسلمانانی فراهم کنند که نمی توانند امسال یا بعد تر به مکه بیایند.

در مقاله منتشره در نشریه رصیف22 (لبنان) گفته شده، در تاریخ 21 جولای در مطلب منتشره که به طراحی "زیارت مجازی" وقف شده بود، روزنامه The Wall Street Journal گزارش داد كه شماری از طراحان پروگرام در حال كار روی پروژه "حج مجازی" مشغول اند که به مثابه جایگزین عملی برای مسلمانانی كه مایل به انجام حج، اما از راه دور هستند، بررسی می شود. به این ترتیب، این کار اقدامات لازم برای مبارزه با پاندیمی ویروس جدید covid-19 را مختل نخواهد کرد.

معمولاً 2.5 میلیون نفر در فصل حج به اماکن مقدس مکه و مدینه رو می آورند. ولی دولت شاهی ماه گذشته اعلام کرد که زائران خارج از کشور را نمی پذیرد و همچنین تعداد زائران سعودی را برای این فصل که از تاریخ 28 جولای آغاز می شود، به حدود هزار نفر کاهش می دهد.

محمد صالح بنتن، وزیر حج و عمره عربستان سعودی اظهار داشت: روش های بهداشتی سختگیرانه در کشور وی دنبال خواهد شد، تا از بین شهروندان محلی و ساکنین کسانی را انتخاب کند که امسال بتوانند حج را انجام دهند. وزیر گفت: "ما اجازه مشارکت افراد بالای 65 سال را نخواهیم داد."

عربستان ورود افراد به حج عمره را به حالت تعلیق درآورد  - اسپوتنیک افغانستان
عربستان ورود افراد به حج عمره را به حالت تعلیق درآورد

هرچند که تصمیم عربستان سعودی برای کسانی که آرزوی انجام وجیبه شرعی هر مسلمان را دارند، دردناک است، اما کارشناسان این اقدام را "هدیه" برای طراحان برنامه های زیارت مجازی می دانند. در عین حال، اکثر مسلمانان در این زمینه سوالات مختلفی دارند، برای مثال، آیا چنین تجربه ای می تواند جایگزین بازدید واقعی از اماکن مقدس شود؟

انگیزه روحانی و امکان نزدیک شدن به خدا

سعودی محمد الشریبی، بنیانگذار  Centlion Inc. نظر خود را چنین بیان داشت:«متأسفانه، پذیرش فناوری در جهان اسلام کمی آهسته تر از آنچه صورت می گیرد که خواست ماست. بر این اساس، برخی از اقشار جامعه نمی توانند فواید آینده ای را که زیارت مجازی ارائه می دهد، درک کنند».

همانطور که می دانید، حتی قبل از پاندیمی کروناویروس، بسیاری از مسلمانان به دلایل مالی یا طبی قادر به سفر به مکه نبودند. علاوه برعلاوه این باید حوادث مکرر اذحام، هوای گرم و انتقال عفونت ها در نظر گرفته شود.

به گفته الشریبی، فناوری های زیارت مجازی به این افراد امکان می دهد، برای اولین بار حج را در شهر مقدس مسلمانان انجام دهند.

همانطور که الشریبی در مقاله ای که در روز 24 جون در مجله امریکایی Newsweek منتشر شد، اشاره کرد، زیارت مجازی باید در شرایط فعلی ناشی از بیماری همه گیر، به بخشی از واقعیت جدید مسلمانان مبدل شود. به گفته وی، «عبادت مجازی بوجود آمد، تا  در کنار ما بماند».

مطابق اعلامیه شورای مسلمانان بریتانیا، توافق حاصل شد كه زیارت مجازی نمی تواند با حج واقعی برابر شود.

علاوه بر این، تجربه مجازی می تواند به زائران آینده کمک کند، تا برای حج واقعی آماده شوند.

خانه خدا،کعبه - اسپوتنیک افغانستان
عربستان، مانع حضور زائران قطری در مناسک حج تمتع و عمره

کمپنی IUmrah.World همچنین برنامه ای را ایجاد کرده که به مسلمانان اجازه می دهد در هر زمان از سال در مکه بمیرند. همانطور که می دانید مقامات عربستان سعودی در ماه فبروری، کمیسیون عمره را به حالت تعلیق درآورد.

به گفته موسس و مدیرعامل این شرکت، احمد الحداد، برنامه عمره مجازی این امکان را به کاربران فراهم می کند، تا افرادی را در عربستان سعودی پیدا کنند که می توانند از نام آنها با پرداخت مبلغی توافق شده، حج عمره را انجام دهند.

وی ادامه داد: "این الگوی سنتی است. اگر قادر به سفر به مکه نیستید، می توانید تا زمانی که کسی را پیدا کنید که بتواند این کار را برای شما انجام دهد، جستجو را بین آشنایان انجام دهید. ما برای چیزی بیشتر از فناوری استفاده می کنیم و به مردم اجازه می دهیم که وظایف شرعی خود را انجام دهند. "

الحداد امیدوار است که شرکت وی با تکیه بر فناوری نسل پنجم (G5) بتواند برنامه دیگری را به نام iHajj با اتکا بر فناوری نسل پنجم (G5) در سال آینده برای انجام تمام مراسم حج منتشر کند.

بازی ویدیویی سه بعدی مسلمان ، که توسط شرکت آلمانی Bigitec GmbH ساخته شده است ، همچنین به کاربران این امکان را می دهد تا مکان های عبادت مسلمانان را در شبیه سازی های سه بعدی کشف کنند و با یادگیری روند عبادت ، برای حج واقعی آماده شوند.

او چنین نتیجه گیری نمود: «بهتر است خود حج را انجام دهید. ولی آیا شما می توانید همان تجربه و همان رضایت را کسب کنید که هنگام مشاهده نمودن این مکلفیت کسب می کنید؟ بلی، فکر می کنم شما می توانید».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала