دانش: طالبان وقت کشی می‌کنند

© Photo / Sarwar Daneshدانش: طالبان وقت کشی می‌کنند
دانش: طالبان وقت کشی می‌کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان فرارسیدن عید سعید اضحی را برای مردم افغانستان تبریک گفت.

به گزارش اسپوتنیک، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در پیام عیدی خود گفته که حکومت برای دست‌یابی به صلح گام‌های مهمی را برداشته است و حالا "توپ صلح" در میدان طالبان و امریکا می‌باشد. او ابراز امیدواری کرده است که همگی به مسوولیت‌های شان به گونه‌ی صادقانه عمل کنند.
آقای دانش می‌گوید، دولت با رهایی زندانیان طالبان به‌شمول زندانیانی که پرونده جرمی و امنیتی داشتند و هم‌چنان تشکیل هیأت مذاکره‌کننده صلح و اعلام آماده‌گی کامل برای هر نوع گفت‌وگو با طالبان، گام‌های مهمی را در زمینه صلح برداشته است.
معاون دوم ریاست جمهوری در ادامه گفته است که حکومت تمام موانع احتمالی در برابر صلح را از سر راه برداشته و تاکنون 4600 زندانی طالبان را آزاد کرده است.
به گفته وی، در حالی که حکومت افغانستان بر اساس موافقتنامه دوحه هیچ مسئولیتی در این رابطه نداشته است. اما متاسفانه به نظر می رسد که گروه طالبان از حسن نظر و اقدامات صلح‌خواهانه دولت سوء استفاده و وقت کشی می کند و در تمام این مدت به تشدید جنگ وافزایش خشونت‌های بی سابقه دامن زده و بر تمامیت خواهی خویش افزوده و حاضر به مذاکره نشده است.
دانش درباره آتش بس از سوی طالبان در روزهای عید گفت: " ما از هر نوع آتش بس، حتی در زمان کم، استقبال می کنیم و صلح را خواسته و ضرورت اصلی و عاجل مردم افغانستان می‌دانیم. به همین خاطر خواهان قطع جنگ، آتش بس دایمی و آغاز گفتگوهای بین الافغانی هستیم.
اما در همین حال او گفته است که پیام رهبری طالبان علی‌رغم اعلان آتش‌بس در روزهای عید، به طور واضح بر تداوم خشونت‌ها تاکید دارد.
دانش با اشاره به پیام عیدی ملا هبت‌الله و اظهارات رسمی مقامات این گروه گفته است که از این پیام‌ها و اظهارات، پس از موافقت‌نامه دوحه، چنین برمی‌آید که طالبان خود را فاتح جنگ و در آستانه پیروزی و استقرار امارت اسلامی می‌پندارند.
معاون دوم رییس جمهور تأکید کرده است که باید همه از جمله رهبری طالبان بدانند که این خواب هرگز در افغانستان تعبیر نخواهد شد و جمهوریت نظام، ارزش‌های مندرج در قانون اساسی و دست‌آوردهای دو دهه اخیر کشور معامله‌ناپذیر است.
سرور دانش معاون نیز گفته است که اکنون توپ صلح در میدان طالبان و همکاران بین‌المللی مخصوصاً ایالات متحد امریکا قرار گرفته است. امیدواریم همگی به مسوولیت‌های خود صادقانه عمل کنیم.
دانش افزوده است که شورای عالی مصالحه ملی مطابق توافق‌نامه سیاسی برای پیش‌برد روند صلح آغاز به کار کرده و اکنون نگرانی عمومی که به خاطر جنجال‌های انتخاباتی به وجود آمده بود، رفع شده است.
سرور دانش از جانبی در پیامش به بحران پاندمی کرونا نیز اشاره کرده و افزوده است که تاثیرات منفی این پاندمی بر حیات جمعی ما عمیق است، ولی با تمام نگرانی‌ها، اقدامات حکومت در زمینه مبارزه با آن تا کنون موفقیت‌آمیز بوده است.
او همچنان از تمام مردم خواسته است که تمام "پروتکل‌های" صحی را در روزهای عید رعایت و از تجمعات بزرگ اجتناب کنند و اجازه ندهند که تجربه تلخ عید گذشته تکرار شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала