آغاز تلاش‌های سیاسی برای کاهش تنش میان پاکستان و افغانستان

© Photo / H Qآغاز تلاش‌های سیاسی برای کاهش تنش میان پاکستان و افغانستان
آغاز تلاش‌های سیاسی برای کاهش تنش میان پاکستان و افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک روز پس از تنش‌ها و پرتاب هاوان از سوی نظامیان پاکستانی بر ولسوالی سپین بولدک در جنوب افغانستان، وزارت امور خارجه کشور می‌گوید که گفتگوها در بارۀ بررسی این رویداد با وزارت خارجه پاکستان و سفارت این کشور در کابل آغاز شده‌اند و نیز کمیساران مرزی دوطرف در این باره، تماس‌هایی دارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، در همین حال اسلام آباد خواهان از میان برداشتن تنش‌ها در سپین بولدک کندهار از راه صلح‌آمیز است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در این باره گفته است: «آن چه که در چمن رخ داد، نباید انجام می‌شد. ما این مساله را با افغانستان پیگیری کرده‌ایم. به سفیرمان گفته ام که این مساله را دنبال کند. از حنیف اتمر سپاسگزارم که از این مساله آگاه شده است. امیدوارم که این مساله به خوبی حل شود».

افغانستان و پاکستان - همسایگان ناآرام  - اسپوتنیک افغانستان
درگیری‌ها در مرز افغانستان و پاکستان با 22 کشته

درحمله‌های نظامیان پاکستانی بر سپین بولدک کندهار 15 غیرنظامی جان باختند و بیش از 80 تن دیگر زخمی شدند.

شماری از شهروندان کشور انتقاد می‌کنند که رئیس‌جمهور غنی در روز اول عید با آن که نظامیان پاکستانی، بر خاک افغانستان حمله کردند، وی بی آن که درباره این رویداد و حاکمیت اراضی کشور وضاحت بدهد، تنها این حمله ها را نکوهش کرد.

اشرف غنی، رییس‌جمهور در واکنش به حملات نظامیان پاکستان گفت:«این رویداد ها را به شدت‌ترین الفاظ نکوهش می‌کنم به خانواده شهدان تسلیت می‌گویم، برای شهیدان جنت می‌خواهم و برای رسیده‌گی به زخمیان به نهاد های مسوول رفاش های داده ام».

وزارت خارجه پاکستان، نیروهای افغان را به تیراندازی بر غیرنظامیان و نیروهای پاکستانی در آن سوی خط دیورند متهم می سازد؛ اما می‌گوید امیدوار است که این تنش از راه دیپلماتیک و صلح آمیز حل شوند.  

این درحالی است که رادیو مشعل به نقل از مقام های محلی پاکستانی در چمن گفته است که پس از اعتراض مردم در چمن، نیروهای پاکستانی بر معترضان آتش گشودند. 

راکت پراگنی‌های نظامیان پاکستانی بر قلمرو افغانستان تازه گی ندارد، در سال‌های پسین پاکستان هزاران راکت را از بخش‌های گونه گون در امتداد خط دیورند بر ولایت‌های افغانستان پرتاب کرده است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала