آمادگی ایران برای پذیرش دانشجویان هراتی متقاضی بورس تحصیلی

© K. Bezhanآمادگی ایران برای پذیرش دانشجویان هراتی متقاضی بورس تحصیلی
آمادگی ایران برای پذیرش دانشجویان هراتی متقاضی بورس تحصیلی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
 بورسیه‌ دانشگاه های ایران به کسانی تعلق می‌گیرد که ظرفیت علمی بالایی داشته و شایسته دریافت این بورسیه‌ها و آماده خدمت به کشور و مردم خود پس از فراغت از تحصیل باشند.
ایران رسما خواستار آتش بس دایمی در افغانستان شد - اسپوتنیک افغانستان
ایران رسما خواستار آتش بس دایمی در افغانستان شد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، علی اصغر رضایی دستجردی، وابسته فرهنگی ایران در هرات گفت، که با وجود اینکه هر ساله شماری زیادی از دانشجویان افغانستان برای ادامه تحصیل به ایران سفر می‌کنند و در این میان کشورهایی نظیر ترکیه، هند، جاپان و عربستان سعودی هم مبادرت به اهداء بورسیه و جذب و اثرگذاری بر روی دانشجویان افغانستانی به عنوان یکی از مولفه های قدرت نرم سیاست خارجی خود می کنند، ایران همچنان آماده است تا شمار بیشتری از دانشجویان هراتی را برای تحصیل در مراکز آموزش عالی کشور پذیرا باشد.
وی که در راستای تکمیل ظرفیت دانشجویان خارجی برای سال ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹، با جمعی از دانشجویان معرفی شده از سوی دانشگاه های دولتی و خصوصی هرات ملاقات کرد، گفت: با اشاره به اینکه این بورسیه‌ها بین دانشگاه‌های خصوصی و دولتی هرات تقسیم شده است، گفت: اولویت ما جذب دانشجویان دانشگاه دولتی هرات است.

در ادامه این دیدار، دانشجویان معرفی شده از سوی دانشگاه‌ها و مراکر آموزشی هرات ضمن تشکر از مرکز فرهنگی سرکنسولگری ایران در هرات برای توجه به دانشجویان جوان این مرکز، دلایلی چون نزدیک بودن دو کشور، هم‌مرز بودن، زبان مشترک، امنیت و سطح بالای علمی ایران را از عوامل اصلی علاقه مندی خود به دریافت این بورسیه‌ها عنوان کردند.
همجواری با ایران اسلامی و نیز زبان مشترک و سطح علمی دانشگاه‌های ایران از عوامل توجه و اقبال دانشجویان افغانستانی و نیز دانشگاه‌های افغانستان در امضاء تفاهم‌نامه های دوجانبه با دانشگاه های ایرانی است.

یادآوری می کنیم، که بر اساس آمارهای رسمی نزدیک به ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانشجوی افغانستانی در حال تحصیل در ایران هستند.

بسیاری از مقامات اداری اعم از سیاسی، فرهنگی و آموزشی دولت افغانستان در دانشگاه‌های ایران تحصیل‌کرده‌اند. این امر موجب تقویت هر چه بیشتر پیوندهای عمیق فرهنگی، زبانی و تمدنی میان دو کشور شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала