حقیقت تکان دهنده. سیارات منظومه شمسی به دور آفتاب نمی چرخند!

© Photo / NASAحقیقت تکان دهنده. سیارات منظومه شمسی به دور آفتاب نمی چرخند!
حقیقت تکان دهنده. سیارات منظومه شمسی به دور آفتاب نمی چرخند! - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آفتاب به مثابه مرکز منظومه شمسی شناخته شده است که در اطراف آن هشت سیاره، سیارات کوچک، سیارکها، چندین شهاب سنگ و یک جفت ستاره دنباله دار می چرخند. این چیزی است که ما از مدرسه می دانیم. می توان گفت که این نوعی حقیقت غیرقابل انکار است، زیرا دانشمندان در یک زمان ثابت کردند که زمین مرکز جهان نیست و زمین مانند سایر سیارات به دور آفتاب می چرخد.

در مطلب منتشره در نشریه Sasapost (مصر) گفته شده، این کاملاً حقیقت دارد، اما با برخی تذکرات. در حقیقت، همه چیز در منظومه شمسی حول محور به اصطلاح "مرکز جرم منظومه شمسی" از جمله خود آفتاب می چرخد. دانشمندان اخیراً این موضوع را در یک سلسله فیلم ها توضیح کرده اند. آنها چه اسرار را فاش کردند؟

چرخش به اطراف مرکز کتله ها

مرکز کتله ها (جرم) یا باری سنتر که در اطراف آن سیارات مختلف و اجسام آسمانی در منظومه شمسی ما می چرخند، نقطه ای است که جسم کاملاً متعادل است و تمام جرم آن به طور مساوی در همه طرف توزیع می شود. باید گفت که گاهی اوقات مرکز جرم مستقیماً در وسط جسم قرار دارد.

در نظام شمسی دو سیاره فراموش شده کشف شده اند - اسپوتنیک افغانستان
در نظام شمسی دو سیاره فراموش شده کشف شده اند

به طور مثال، به راحتی می توانید مرکز کتله یک خط کش را پیدا کنید. سعی کنید خط کش را روی انگشت خود قرار دهید و آنرا میتوازن سازید، تا به آرامی روی انگشت بماند و نه افتد. با این روش می توانید مکانی برای حاکم پیدا کنید که از برکت آن می توانید فقط با یک انگشت آن را نگه دارید. این مرکز کتله یا به اصطلاح آن مرکز ثقل است.

در منظومه شمسی ما، مرکز جرم به ندرت با مرکز آفتاب مطابقت دارد. این بدان معنی است که تمام اجسام منظومه شمسی به دور مرکز آفتاب نمی چرخند. البته سیارات حول آفتاب می چرخند، اما در اینجا ما در مورد موقعیت دقیق و مرکز واقعی که همه اشیاء در منظومه شمسی می چرخند صحبت خواهیم کرد.

برای اثبات این واقعیت، دانشمند سیاره ای  JAXA، جیمز اودونوگو، انیمیشن خلق کرد که نشان می دهد که چگونه آفتاب، زحل و مشتری در حال بازی «ریسمان کشی» به دور باری سنتر هستند و در نتیجه آفتاب در حلقه های کوچک مدار حرکت می کند.

یک دانشمند سیاره ای در اوقات فراغت خود انیمیشن هایی را ایجاد می کند که به وضوح نشان می دهد که چگونه سیارات، ستاره ها و سرعت نور از دیدگاه فیزیک کار می کنند. به گفته وی، طبیعی است که فکر کنیم ما به دور مرکز آفتاب می چرخیم، اما این بسیار به ندرت اتفاق می افتد، از آنجا که مرکز جرم منظومه شمسی به ندرت با مرکز آفتاب مصادف است و خود آفتاب میلیون ها کیلومتر به دور باری سنتر می چرخد، که گاه از آن عبور می کند، گاهی از آن منحرف می شود. ...

مرکز جرم منظومه شمسی با مرکز آفتاب مطابقت ندارد

سؤال این است: چرا مرکز جرم منظومه شمسی با مرکز آفتاب مطابقت ندارد، اگرچه اکثریت مطلق اجرام منظومه شمسی متعلق به آفتاب است؟ از نظر منطقی، مرکز آفتاب باید با باری سنتر منظومه شمسی مطابقت داشته باشد، زیرا قسمت اعظم کتله منظومه شمسی - 99.8% به آن تعلق دارد.

در واقع، مشتری و جاذبه آن مقصر است. همانطور که قبلاً بحث کردیم، خورشید 9.8% از کتله منظومه شمسی را تشکیل می دهد، اما مشتری حداکثر 0.2% باقی مانده را شامل می شود. این کتله باعث کشش جاذبوی می شود، و به آرامی آفتاب را از باری سنتر منظومه شمسی می کشد که فقط باید با مرکز آفتاب مطابقت داشته باشد.

پلان چین برای تسخیر نظام شمسی - اسپوتنیک افغانستان
پلان چین برای تسخیر نظام شمسی

می توان گفت که خورشید کمی دورتر از مشتری می چرخد. به عبارت دیگر، این جمله که سیارات در اطراف ستارگان می چرخند، یک حقیقت تغییر ناپذیر نیست، زیرا سیارات و ستارگان حول محور باری سنتر خود می چرخند.

در نتیجه همه ستستم های سیاره ای به دور نقطه نامرئی می چرخند که در مرکز قرار دارد.

اهمیت مرکز کتله برای دانشمندان

باری سنتر گاه به ستاره شناسان کمک می کند، تا سیارات پنهان را در حال چرخش به دور ستاره های دیگر پیدا کنند، زیرا تعیین سریع محل سیارات خارجی (اکزوپلانیت) بسیار دشوار است. آنها معمولاً توسط درخشش ستاره ها در مرکز کتله پنهان می شوند.

اخترشناسان با مطالعه باری سنترها و استفاده از بسیاری روشهای دیگر توانسته اند بسیاری از سیارات را که در حال گردش به دور ستارگان دیگر هستند شناسایی کنند.

در نجوم، به اصطلاح "کاردینات های باری سنتری" وجود دارد، یعنی کاردینات یک نقطه نسبت به سیستم کاردینات که منشأ آن در مرکز ثقل سیستم است. سیستم بین المللی کاردینات آسمانی (ICRS) از یک سیستم مختصات باری سنتری استفاده می کند که در مرکز منظومه شمسی متمرکز شده و اجسام آن را پیدا می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала