محموله مرگ در بیروت "کود شیمیایی" خوانده شد

© AP Photo / Hussein Mallaمحموله مرگ در بیروت "کود شیمیایی" خوانده شد
محموله مرگ در بیروت کود شیمیایی خوانده شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کاپیتان کشتی که انفجار در آن بیش از صد تن را به کام مرگ فرستاد و هزاران تن دیگر را زخمی کرد محموله کشتی را "کود شیمیایی" عنوان کرد.

به گزارش اسپوتنیک، کاپیتان کشتی Rhosus که محموله آن در بندر بیروت منفجر شده است، در مصاحبه با کانال تلویزیونی مسکو 24 در مورد این حادثه اظهار نظر کرد.

اتحادیه دریانوردان روسیه در سال 2014 گزارش داد که کشتیRhosus  با پرچم مولداوی در 23 دسامبر 2013 از بندر«باتومی» در گرجستان با محموله خود به مقصد موزامبیک حرکت کرده بود و در بندر بیروت معلق ماند زیرا در معرض بررسی فنی توسط مسئولین بندر قرار گرفت و گفته شد که کارشناسان ایرادهایی در کشتی پیدا کردند به همین دلیل تصمیم گرفتند که از ادامه سفر این کشتی جلوگیری کنند صاحب کشتی نیز علاقه خود را به این پروژه از دست داد و در نتیجه، حقوق خدمه کشتی پرداخت نشد و محموله آن به مدت شش سال در پایتخت لبنان به حال خود رها شد.

به گفته کاپیتان، این کشتی حامل 2750 تن نیترات آمونیاک از بندر "باتومی" گرجستان راهی موزامبیک بود اما در بندر بیروت و به دلیل مشکلاتی که قبلا ذکر شد معلق ماند.

Вид порта Бейрута после взрыва - اسپوتنیک افغانستان
اعلام وضعیت اضطراری "دو هفته‌ای" در بیروت

کاپیتان گفت: «من در همه این مدت فکر می کردم این محموله "کود شیمیایی" است که در نهایت برای استفاده در مزاع نگهداری شده است، زیرا در اسناد چنین ذکر شده بود».

به گفته وی، تمام مکان های موجود در کشتی قفل شده بودند و کلیدها در سرویس مهاجرت در بندر نگهداری می شدند. چند نفر مجبور بودند از وضعیت کشتی مراقبت کنند ، آنها گاه گاهی برای معاینه کشتی می‌ آمدند.

کاپیتان گفت: "اینکه آنها چگونه و چه كاری در آنجا انجام می‌دادند به من مشخص نیست. در پی آن باز هم سکوت مالک کشتی ادامه یافت و مسئولیت محموله ای یترات آمونیوم  که قدرت انفجاری آن شدید بود بر گردن مسئولان بندر افتاد.

گفتنی است که عصر روز گذشته (4آگست)  انفجار مهیبی در بندر بیروت و در نزدیکی منزل سعد الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان رخ داد. دولت لبنان رسماً تأکید کرد که انفجار بندر بیروت ناشی از انفجار ذخیره چند تنی ماده نیترات در یکی از مخزن‌های این بندر بوده که چند سال قبل، از یکی از کشتی‌ها مصادره شده است. 

این انفجار تا کنون نزدیک بیش از 100 کشته و 4 هزار زخمی برجای گذاشته و خسارات مالی بسیار زیادی به این شهر وارد کرده است. شورای عالی دفاع لبنان در جلسه فوق ‌العاده ‌ای که بامداد چهارشنبه برگزار کرد، تصمیماتی از جمله اعلام سه روز عزای عمومی و تعطیلی عمومی در لبنان اتخاذ کرد.

در جلسه شورای عالی دفاع لبنان همچنین تصمیم گرفته شد که نیروهای ارتش، مسئولیت امنیت بیروت را برعهده بگیرند و نیز حالت فوق‌ العاده تا دو هفته در بیروت ادامه یابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала