جرگه مشورتی و صف طولانی منتقدان و مخالفان

© ARG - ارگ - FBبرگزاری جرگه مشورتی در کابل؛ انتقادات و مخالفت‌ها
برگزاری جرگه مشورتی در کابل؛ انتقادات و مخالفت‌ها - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قرار است فردا (جمعه، ۱۷ اسد) جرگه مشورتی به هدف تصمیم‌گیری درمورد رهایی زندانیان طالبان برگزار شود، جرگه‌یی که واکنش‌های مختلف سیاسیون و مردم را در پی دارد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان طی فرمانی، کمیسیونی را با عضویت ۲۴ نفر و ریاست محمد معصوم استانکزی برای برگزاری این لویه جرگه موظف کرده است.

این جرگه، با بودجه ۳۳۰ میلیون افغانی (نزدیک به ۴.۳ میلیون دالر) قرار است برای سه روز ادامه یابد.

هزینه برگزاری این جرگه واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته و اکثر مردم مصرف این مبلغ پول برای برگزاری لویه جرگه را بیهوده خوانده اند.

گفته می‌شود در این جرگه ۳۲۰۰ تن از سراسر افغانستان شرکت داشته باشند. تا حالا رئیس لویه جرگه مشخص نشده است.

واکنش‌های سیاسیون کشور درمورد برگزاری این جرگه مختلف اند.

مخالفت میر رحمان رحمانی، رئيس مجلس نمایندگان

رئیس مجلس نمایند‌گان برگزاری هر نوع جرگه مشورتی در موجودیت شورای ملی را غیر قانونی خوانده است.

هر چند ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده است که رئیس مجلس نمایند‌گان حمایت مردم از نظارت و مشورت‌های آن‌ها را در مسایل ملی و سرنوشت‌ساز مهم خوانده و از همکاری خود در این عرصه اطمینان داده‌ است.

اما در همین حال دفتر مطبوعاتی مجلس نمایندگان افغانستان اعلام کرده است که بحث آقای رحمانی و اشرف غنی بی نتیجه بوده است و ریاست جمهوری، خواهان برگزاری نشست‌های مشورتی مشابه با مجلس نمایند‌گان شده ‌است.
در اعلامیه این دفتر آمده است که آقای رحمانی خاطرنشان کرده تا زمانی که نماینده های واقعی مردم در مجلسین شورای ملی حضور دارند، تدویر هر گونه لویه جرگه مشورتی غیر قانونی است.
آقای رحمانی گفته است که دولت باید پیرامون مسایل مهم و سرنوشت‌ساز ملی به ویژه آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی و تبادل ۴۰۰ زندانی گروه طالبان، نشست مشترک و فوق‌العاده‌ا‌ی را با اعضای شورای ملی برگزار کند.

حامد کرزی: اگر هدف جرگه مشورتی آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی و صلح باشد، حمایت می‌کنیم

رئيس جمهور پیشین کشور با نشر اعلامیه‌یی گفته است که در این جرگه باید اقدامات لازم برای آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی، آتش‌بس سراسری و تامین صلح پایدار در کشور، روی دست گرفته شود.

آقای کرزی خاطر نشان ساخته است که تنها در صورتی جرگه مشورتی با اهداف ذکر شده برگزار شود، از این جرگه حمایت می‌کند.

معصوم استانکزی: هرچه جرگه تصمیم بگیرد، حکومت آنرا عملی می‌کند

محمد معصوم استانکزی، رئیس کمیسیون برگزاری جرگه مشورتی می‌گوید که این جرگه صلاحیت عفو حق‌العبد را ندارد، اما هر تصمیمی که در جرگه در مورد زندانیان باقی‌مانده طالبان گرفته شود، حکومت آنرا عملی خواهد.

آقای استانکزی که در یک نشست خبری در پیوند به ۴۰۰ زندانی طالبان گفت که این زندانیان، شامل زندانیان محکوم به اعدام، زندانیان با جرم قتل، زندانیان با جرم اختطاف، زندانیان با جرم قاچاق مواد مخدر و زندانیان با جرم فساد اداری، مالی، اخلاقی می‌شوند.

او تاکید کرد که در میان این زندانیان طالبان هیچ شهروند خارجی وجود ندارد و در جرگه بحث رهایی زندانیان خارجی در میان نیست.

انتقاد رحمت‌الله نبیل؛ برگزاری جرگه حیف و میل دارایی‌های عامه است

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان با انتقاد از رهبری حکومت و برگزاری لویه جرگه، می‌گوید که برگزاری لویه جرگه، حیف و میل دارایی‌های عامه، فریب مردم و ضیاع وقت است.

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در فیسبوکش نوشته است که رهبری حکومت تلاش بسیار شرم‌آوری را در ترویج پوپولیسم و نابهنجارسازی رفتار سیاسی در قالب بروز بی‌حیایی، دیده‌ درایی، تضعيف ارزش‌ها و نهادها به خرج داده و این روند سقوط آزاد فاصله گرفتن از ارزش‌ها و اولویت‌ها و منافع ملی، به سرعت تمام ادامه دارد.

او ادامه داده است که حکومت افغانستان، نقش خود را در مسأله‌ی صلح، خیلی سطحی و حاشیه‌ای ساخته و نتوانسته صیانت قوی و جدیی از نظام جمهوری و استقلال سیاسی مندرج در قانون اساسی، به‌ عنوان یک چتر کلان برای تمام مردم افغانستان بنماید.

انتقادات کاربران از بودجه ۳۳۰ میلیون افغانی برای برگزاری جرگه مشورتی

این جرگه، با بودجه ۳۳۰ میلیون افغانی (نزدیک به ۴.۳ میلیون دالر) قرار است برای سه روز ادامه یابد.

هزینه برگزاری این جرگه واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته و اکثر مردم مصرف این مبلغ پول برای برگزاری لویه جرگه را بیهوده خوانده اند و بسیاری از مردم برگزاری لویه جرگه را در شرایط کنونی که مردم این کشور با فقر دست و گریبان اند مناسب نمی‌دانند.

واکنش امرالله صالح به انتقادات از هزینه برگزاری جرگه

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به انتقادها از هزینه ۳۳۰ میلیون افغانی برگزاری جرگه مشورتی گفته است که دولت سالانه ۴۲۰۰ میلیون افغانی را برای حفاظت و تامین امنیت رجال برجسته هزینه می‌کند که اکثر این رجال برجسته بیشتر وقت خود را صرف تضعیف نظام می‌کنند تا به آرزوهای شخصی شان برسند. معاون اول ریاست جمهوری هزینه‌ حفاظت از رجال برجسته را "ارقام نجومی" خوانده و گفته است که مردم باید در این باره بحث کنند.

در پایان پیام فیسبوکی آقای صالح آمده است:

"بیایید بدانیم که به خاطر حفاظت از کدام شخص چه مقدار پول مصرف می شود، این بهتر است. مشورت با ملت و حرمت گذاری به نظر ملت با ارزشتر از هر قیمت است".

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که شرکای بین‌المللی دولت افغانستان از برگزاری این لویه جرگه حمایت می‌کند، هرچند امریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و دیگر حامیان بین‌المللی افغانستان تاکنون در مورد برگزاری این لویه جرگه واکنشی نداشته ‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала