بیروت گوش های خود را به خبرهای هشدار دهنده راجع به "بمب" روسی در بندر کر انداخته بود

© REUTERS / Instagram/ @Rabzthecopterبیروت گوش های خود را به خبرهای هشدار دهنده راجع به "بمب" روسی در بندر کر انداخته بود
بیروت گوش های خود را به خبرهای هشدار دهنده راجع به بمب روسی در بندر کر انداخته بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به مقامات لبنان به زودی پس از ورود یک کشتی روسی با محموله نیترات آمونیوم که بندر بیروت را نابود کرد، هشدار داده شد - اما هیچ کاری نکردند.

باربی لاتزا-نادیو (Barbie Latza Nadeau) و نیکو هاینس (Nico Hines) در مطلب منتشره در نشریه The Daily Beast (امریکا) می نویسند، سالها پیش از انفجار ویرانگر در بندر بیروت که جان حداقل 100 نفر را گرفت و بیش از 4000 زخمی بر جای گذاشت، یک تحلیلگر بحری به صدای بلند هشدار می داد که یک "بمب شناور" روسی در اسکله های آن وجود دارد.

 الجزیره (قطر): نیترات آمونیوم به علت انفجار قدرتمندی در بیروت مبدل گردید - اسپوتنیک افغانستان
الجزیره (قطر): نیترات آمونیوم به علت انفجار قدرتمندی در بیروت مبدل گردید

سیستم های نظارت بحری نشان می دهد که کشتی Rhosus در سپتامبر سال 2013 وارد بندر بیروت شد. کشتی با پرچم مولداوی محموله رسمی خود را "کالاهای کشاورزی" اعلام کرد.

2750 تن نیترات آمونیوم می تواند به مثابه کود کیمیاوی یا امور انفجاری پرقدرت مورد استفاده قرار گیرد. برای مقایسه: حین حمله تروریستی در شهر اوکلاهما در سال 1995 (قبل از وقایع 11 سپتامبر سال 2011 بزرگترین حمله در ایالات متحده شمرده می شد – تبصره مترجم)، کمتر از دو تن این ماده استفاده شده بود.

مشخص نیست چه چیزی باعث شده کشتی باری روسی به بندر بیروت وارد شود - شاید در مسیر بحری از گرجستان به موزامبیق مشکلی ایجاد شده باشد. ولی طبق گفته وب سایت نظارت Fleetmon ، مقامات بیروت محموله کشتی را توقیف کرد و یک سال بعد محموله خطرناک در گدام 12 ذخیره شد.

انفجار در بیروت؛ تلاش برای کمک به بی‌خانمان‌ها  - اسپوتنیک افغانستان
انفجار در بیروت؛ تلاش برای کمک به بی‌خانمان‌ها

مقامات مهاجرت به اعضای عمله کشتی اجازه ورود به ساحل نمی داد. وضعیت کشتی و خدمه آن مشخص نیست.

میخائیل ویتینکو، یک تحلیلگر بحری روسی از تایلند، این کشتی را قبلاً در جولای سال 2014 «بمب شناور» خوانده بود و خبر داد که صاحب آن یک اپراتور روسی است.

Voitenko گفت که صاحبان کشتی و عمله آن  را رها کرده اند و مقامات لبنان نتوانستند از امنیت محموله های مرگبار اطمینان حاصل کنند. او با تیلفون از بندر Laem Chabang در تایلند، جایی که هم اکنون در آن کار می کند گفت: "هنگام ذخیره مواد منفجره مانند آمونیوم، باید محدودیت ها، قوانین و مقررات زیادی را رعایت کنید، اما آنها فقط آنها را در یک انبار نگه داشتند و همه چیز را فراموش کردند."

کشته و زخمی شدن کارکنان چند سفارتخانه در پی انفجار بیروت  - اسپوتنیک افغانستان
کشته و زخمی شدن کارکنان چند سفارتخانه در پی انفجار بیروت

به گفته خودش، او فوراً متوجه نشده بود که انفجار بزرگ در بیروت به نوعی با هشدارهای قبلی وی ارتباط دارد. وی گفت: «من حتی به چنین چیزی فکر هم نمی کردم، زیرا نمی دانستم که این مظنون اصلی است». «این اتفاق می افتد، چه می توانم بگویم»

مقامات لبنانی علاوه بر هشدار ویتینكو در مورد نیترات آمونیوم كه باعث انفجار مخرب شد، بارها به هشدارهای مقامات بندر چشم پوشی كرده بودند.

بدری داهر رئیس فعلی گمرک لبنان به خبرنگاران در محل حادثه گفت که این انفجار مربوط به نیترات آمونیوم بوده است. چند نفر از جامعه آزاد اطلاعاتی بعداً عکس هایی از کیسه های حاوی پودر سفید را - که احتمالاً نیترات است، توئیت کردند. ما نتوانستیم صحت آنها را تأیید کنیم.

تصاویری از محل انفجار در بیروت - اسپوتنیک افغانستان
تصاویری از محل انفجار در بیروت

در تاریخ 27 جون سال 2014، رئیس سابق گمرکات لبنان، شفیق مهری درخواست «فوری» به مقامات لبنانی برای کمک در تامین امنیت مواد منفجره ارسال کرده بود - این از نامه ای که توسط یک فعال حقوق بشر به نام "وادی الاسمر" در توئیتر منتشر شده، برمی آید.

پس از آن مهری پنج نامه دیگر به نقل از الجزیره: در تاریخ 5 دسامبر سال 2014، 6 می سال 2015، 20 می سال 2016، 13 اکتوبر سال 2016 و 27 اکتوبر سال 2017، برای درخواست کمک ارسال کرده بود. به گفته این کانال تلویزیونی، در یکی از آنها گفته شده: "با توجه به خطر جدی ناشی از نگهداری این محموله در انگر در شرایط نامناسب آب و هوا، ما درخواست ما را تأیید می کنیم تا به آژانس بحری اجازه داده شود که بلافاصله محموله مجدداً انتقال دهد، تا در مورد امنیت بندر و کارمندان آن اطمینان حاصل شود یا موضوع فروش آن بررسی شود".

همدردی پوتین با مردم لبنان در پیوند با انفجار در بیروت - اسپوتنیک افغانستان
همدردی پوتین با مردم لبنان در پیوند با انفجار در بیروت

در نامه دیگری، قبلاً رئیس جدید اداره گمرک لبنان، داهر، در مورد "خطر باقی گذاشتن این کالاها در انبار" و "خطرات برای کارکنان بندر" هشدار داده بود.

نخست وزیر جدید لبنان، حسن دیاب که در جنوری سال 2020 مسوولیت این کار را برعهده گرفت، اظهار داشت که جلوگیری از تخریبات ممکن بود و قول داد که "همه مسوولین این فاجعه بهای آن را خواهند پرداخت."

رئیس جمهور دونالد ترامپ به حمله اشاره کرد، اگرچه مقامات محلی اعلام کردند یک جوشکار در این نزدیکی مسوول این انفجار است. ترامپ در یک جلسه توجیهی در کاخ سفید گفت: "من با جنرالان برجسته ما ملاقات کرده ام و آنها فکر می کنند که این فقط تصادف نیست." "به نظر می رسد آنها گمان می کنند که این حمله بوده است. نوعی بمب وجود داشت. "

چهارشنبه هنوز صدها نفر مفقود گزارش شده اند. این انفجار باعث ایجاد امواج لرزه ای شبیه به زمین لرزه ای به شدت 3.3 ریشتر شد.

کشته و زخمی شدن کارکنان چند سفارتخانه در پی انفجار بیروت  - اسپوتنیک افغانستان
کشته و زخمی شدن کارکنان چند سفارتخانه در پی انفجار بیروت

در ماه های اخیر پس از انقلاب اکتوبر که در خزان سال گذشته آغاز شد، در بندر بیروت که همچنین به دلیل ظن فساد در رهبری آن بنام "مغاره علی بابا و چهل دزد" نیز نامیده می شد، بازرسی های دقیق صورت گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала