غنی: رهایی 400 زندانی باقی‌مانده طالبان صلاحیت من نیست، دوسیه‌های سنگین دارند

© ارگ ریاست جمهوری غنی: رهایی 400 زندانی باقی‌مانده طالبان صلاحیت من نیست، دوسیه‌های سنگین دارند
غنی: رهایی 400 زندانی باقی‌مانده طالبان صلاحیت من نیست، دوسیه‌های سنگین دارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور افغانستان امروز در آغاز جرگه بزرگ مشورتی گفت، که رهایی 400 زندانی باقی‌مانده طالبان صلاحیت من نیست، دوسیه‌های سنگین دارند.
ریاست جرگه بزرگ مشورتی به عبدالله پیشنهاد شد - اسپوتنیک افغانستان
ریاست جرگه بزرگ مشورتی به عبدالله پیشنهاد شد

به گزارش اسپوتنیک، محمد اشرف غنی در آغاز جرگه بزرگ مشورتی امروز گفت، که ما به صلح و ثبات پایدار نیاز داریم، طالبان لیست 5 هزار طالب را به ۵ هزار نام و چهره مبدل کرده‌است. ما تا حال 5100 زندانی طالبان را رها کرده‌ایم.

غنی می گوید، که کشورهای منطقه از تلاش های صلح حمایت کرده اند و نیز کشورهای همسایه از ادامه جمهوریت در افغانستان پشتیبانی می کنند و جمهوریت در کشور باقی خواهد ماند.
غنی می افزاید، که کار چندین پروژه برق رسانی، ترانزیت و آبرسانی زیر کار است، اما تطبیق پروژه های بزرگ انکشافی نیازمند صلح و امنیت است. غنی همچنان از تلاش های ایالات متحده امریکا برای تأمین صلح در افغانستان ستایش می کند و می گوید، که صلح در افغانستان ملی خواهد بود.
به گفته او حکومت در توافق نامه دوحه هیچ توافق برای رهایی 5000 زندانی نداشت، اما این زندانیان را بخاطر صلح رها کرده است.
رئیس جمهور افغانستان می گوید، که بر بنیاد قانون اساسی رهایی 400 زندانی از صلاحیت های رئیس جمهور نیست و این 400 تن دوسیه های سنگین دارند، به گفته او طالبان پذیرفته اند که با رهایی این زندانیان تا 3 روز گفت و گوهای صلح را با حکومت آغازمی کنند.
غنی گفت، که بخاطر بن بست روند صلح و حل مسأله رهایی 400 زندانی، جرگه بزرگ مشورتی را فراخوانده است و به باور جامعه جهانی هرچه زودتر حکومت تصمیم بگیرد، گفت و گوهای صلح آغاز خواهد شد.
غنی هم چنان می گوید، که طالبان یک واقعیت کشور استند و این مسئولیت حکومت است که یک راه حل سیاسی را برای معضل کنونی در کشور پیدا کند.

در همین حال، رئیس جرگه بزرگ مشورتی می گوید، که راه را برای صلح هموار بسازید و به خاطر وضعیت صحی ام مدیریت جرگه بزرگ مشورتی را داکتر عبدالله عبدالله به پیش خواهد برد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала