خانواده‌های قربانیان جنگ سال ۱۳۷۷ در بلخ خواهان عدالت استند

© Sputnikخانواده‌های قربانیان جنگ سال ۱۳۷۷ در بلخ خواهان عدالت استند
خانواده‌های قربانیان جنگ سال ۱۳۷۷ در بلخ خواهان عدالت استند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
باشندگان بلخ با به راه انداختن همایشی خواهان بررسی درباره قتل عام قربانیان سال ۱۳۷۷ شدند.

آغاز عملیات تصفیوی در ولایت بلخ - اسپوتنیک افغانستان
درگیری شدید نیروهای امنیتی و طالبان در بلخ/ 12 طالب کشته شدند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، خانواده‌های قربانیان هفدهم اسد سال ۱۳۷۷ خورشیدی در ولسوالی چمتال ولایت بلخ امروز شنبه (۱۸ اسد) با اشاره به کشته شدن صدها تن از عزیزان شان در جریان ورود نیروهای طالبان در سال ۱۳۷۷ در ولسوالی چمتال این ولایت خواهان بررسی آن حادثه و تامین عدالت بر عاملان آن شدند.

آنان ادعا دارند، که جنگ‌جویان طالبان از پانزده اسد تا هفده اسد سال ۱۳۷۷ خورشیدی مرتکب جنایت بشری شدند و دست به کشتار دسته‌جمعی زدند. 

آنان می‌گویند، که این گروه در درازای سه روز بیش از سه‌صد نفر را تنها در ولسوالی چمتال ولایت بلخ به گونۀ گروهی کشتند و کودکان نیز مشمول کشته شده‌گان‌ اند. 

باشنده‌گان بلخ می‌گویند طالبان در هفدهم اسد سال ۱۳۷۷ خورشیدی از دو محور شرق و غرب وارد مزارشریف شدند و پس از شکست دادن نیروهای رقیب‌شان اقدام به قتل عام کردند. 

ارقام دقیق از تلفات انسانی در این حمله‌ها به دست نیست اما گفته می‌شود که از دوهزار تا ده‌هزار غیر نظامی کشته شده‌اند.  

امیرمحمد، باشنده‌ی روستای نوآباد ولسوالی چمتال می‌گوید، که طالبان پدر، برادر و پدر زن‌اش که هر سه کشاورز بودند، با ده‌ها تن از دیگر باشنده‌گان این روستا را کشتند: «طالبان کسانی را کشتند که هیچ جرم نداشتند، پدرم را که شهید کردند، هفتاد و پنج ساله بود، برادرم را که شهید کردند چهل ساله بود که هر دو نه سرباز بودند و نه سلاح داشتند بل دهقان بودند.» 

ساکنان ولسوالی چمتال، رویداد هفده اسد را از جمله صفحات سیاه و خونین در کشور می‌دانند و می‌گویند شماری از خانواده‌ها هنوز در انتظار یافتن محل دفن عزیزان‌شان استند. 

سخی‌داد، باشنده ولسوالی چمتال ولایت بلخ است. او هفده اسد سال ۱۳۷۷ خورشیدی را روز سیاه در زندگی خود و ساکنان این ولسوالی می‌داند و از خاطره‌های تلخ آنزمان یادآوری می‌کند: «از پانزده تا هفده اسد ۳۷۰ نفر در چمتال کشته شدند که دفن آنها را هم زنان کردند. برای فعلا هم گورهای دسته‌جمعی در چمتال وجود دارد که مردم می‌بینند. حالا یک مرقد به نام شهدا ساختند در آنجا یک شماری دفن استند.» 

یکی از گورهای گروهی در روستای پالو زولی ولسوالی چمتال ولایت بلخ است. ساکنان این ولسوالی می‌گویند جسدهای هفتاد و یک نفر در این گور دفن شده‌اند. کودکان نیز مشمول آنان استند. 

محمداسحاق بهروز نژاد، باشنده‌ی چمتال می‌گوید که طالبان در بیست روستای این ولسوالی دست به کشتار گروهی زدند.  

در این میان، خواست‌ها از حکومت و نهادهای حقوق بشری اینست که باید عاملان اینگونه کشتارهای گروهی شناسایی و به دادگاه کشانیده شوند.  

محمد عبده، عضو پیشین مجلس نماینده‌گان می‌گوید: « عدالت را در نظر بگیرند ما هم بتوانیم مرحم بگذاریم روی جگر مردمان داغدار این سرزمین و هم بتوانیم یک صلح آبرومندانه و پایدار را که تضمین کننده ارزشهای دمکراسی در این سرزمین باشد آنرا پیاده کنیم.» 

باشندگان بلخ نیز بر دادخواهی از قربانیان رویداد هفده اسد در ولایت بلخ تاکید می‌ورزند و از حکومت می‌خواهند که در پیوند به این رویداد بی‌پروایی نکند.  

به گفته آنان بیست و دو سال پیش یعنی در ماه اسد سال ۱۳۷۷ طالبان در ولسوالی چمتال، مردم را به گونه گروهی کشتند؛ اتهامی که طالبان نمی‌پذیرند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала