بی خبری شماری از اعضای ‌جرگه درباره هویت زندانیان طالبان 

© شورای عالی مصالحه بی خبری شماری از اعضای ‌جرگه درباره هویت زندانیان طالبان 
بی خبری شماری از اعضای ‌جرگه درباره هویت زندانیان طالبان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از اعضای جرگه بزرگ مشورتی صلح درباره هویت زندانیان گروه طالبان چیزی نمی دانند. 
طالبان: فیصله جرگه بزرگ مشورتی کار نیک است - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: فیصله جرگه بزرگ مشورتی کار نیک است

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شماری از اعضای جرگه بزرگ مشورتی صلح که در پنجاه کمیته کاری به رهایی چهارصد زندانی طالب از زندان‌های کشور موافقت کرده‌اند، می‌گویند که هویت این چهارصد تن را نمی‌دانند.

این اعضای جرگه مشورتی صلح می‌گویند، با آن‌که از مسئولان برگزاری جرگه خواستند تا هویت این چهارصد زندانی طالب را در اختیار کمیته‌های کاری قرار بدهند، اما هویت هیچ یک از زندانیان در اختیار کمیته‌های جرگه صلح قرار داده نشد.

حلیمه، یکی از اعضای جرگه مشورتی صلح گفت: "ما نمی‌دانیم که این‌ها گلچین شده‌اند. به ما کدام جدول نیامد. ما نمی‌دانیم که کی را آزاد می‌سازیم؟ نام هیچ کدام را نمی‌دانیم. ما اگر مخالفت کنیم یا نکنیم از وقت تعیین شده بود؛ فقط رهایی شان را در گردن ما انداختند".

فریده احمدی، عضو دیگر جرگۀ مشورتی صلح نیز افزود: "به ما کلی معلومات دادند که به طور نمونه صد نفر شان انتحاری استند، این تعداد شان قاچاق‌بر اند، این گونه بوده‌اند، به ما، فرد فرد گفته نشده که کی استند".

خاطره، عضو دیگر جرگۀ مشورتی صلح هم تصریح کرد: "هیچ نامی به ما داده نشده. نوعیت جرم شان را نمی‌دانیم که کی جرمش چیست؟ ما نمی‌دانیم کی‌‎ها رها می‌شوند".

اعضای جرکۀ مشورتی صلح می‌گویند، که از رییسان کمیته‌های این جرگه نام، نوعیت جرم و ولایتی که این زندانیان در آن‌جا گرفتار شدند، خواسته‌اند، اما هویت هیچ کدام از این زندانیان برای آنان فاش ساخته نشد.

خداداد سلطانی، عضو جرگۀ مشورتی صلح گفت: "متأسفانه نه دولت مشخص ساخت نه نمایندگان دیگر".

فضل‌الحق محمدی، عضو دیگر این جرگه نیز بیان داشت: "نظریات دوستان همین بود که هویت آن‌ها فاش شود. در رسانه‌های اجتماعی همه‌گانی شود که همه‌ بفهمند که این‌‎ها کی‌ها استند".

با آن‌که عبدالله عبدالله، رییس‌ لویه‌جرگۀ مشورتی صلح دیروز اعلام کرد که این چهارصد زندانی طالبان شهروندان افغانستان استند، اما اعضای این جرگه روشن نساختن هویت زندانیان طالب را از سوی حکومت برای اعضای جرگه پرسش برانگیز می‌دانند.

عبدالحمید، عضو جرگۀ مشورتی صلح اظهار داشت: "اطلاعاتی را که ما از رسانه‌ها در اختیار داشتیم، براساس همان قضاوت کردیم؛ ما قاضی‌هایی بودیم که جرایم متهم خودرا نمی‌فهمیدیم".

رجب ابراهیمی، عضو دیگر این جرگه تصریح کرد: "یک تصمیم سیاسی شد. ما گفتیم اگر شود که با رهایی این ۴۰۰ زندانی زمینه صلح فراهم شود".

یادآوری می کنیم، که پیش از این، مسئولان جرگۀ مشورتی صلح گفته‌اند که از میان چهارصد زندانی طالبان که قرار است آزاد شوند، ۱۵۶ تن آنان محکوم به اعدام، ۱۰۵زندانی آن دارای مسایل حق العبدی، ۳۴ تن هم اختطاف گر، ۵۱ زندانی قاچاق بر مواد مخدر، ۴۴ زندانی نیز شامل فهرست سیاه حکومت افغانستان و کشورهای متحد افغانستان، شش تن مجرمان اخلاقی استند  و چهار زندانی هم جرم های شان تا هنوز نا روشن است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала