NoonPost (مصر): احضار ولیعهد محمد ابن سلمان به محکمه در واشنگتن

© wikipedia / Sent via OTRS NoonPost (مصر): احضار ولیعهد محمد بن سلمان به محکمه در واشنگتن
 NoonPost (مصر): احضار ولیعهد محمد بن سلمان به محکمه در واشنگتن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محکمه واشنگتن دی سی، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و 13 نفر دیگر را برای بازجویی احضار كرد. این حکم در ارتباط با طرح دعوای سعد الجابری، افسر سابق اطلاعاتی سعودی، دست راست ولیعهد پیشین دولت شاهی محمد بن نایف صادر شده است.

طبق اطلاعات یک عده رسانه ها، کسانی که برای بازجویی احضار شده، شامل افراد نزدیک به ولیعهد، به سرپرستی احمد عسیری، بدر العساکر و سعود الکختانی و همچنین ساکنان ایالات متحده، یوسف الرجاعی و لیلا ابو الجدیدیل است.

طور که معلوم است، نقطه شروع دادخواهی در محکمه واشنگتن بود که توسط الجبری علیه ولیعهد و تعدادی از زیردستان وی به اتهام اقدام به قتل به منظور دستیابی به اسناد و مدارک در اختیار وی در پرونده بسیار مهمی تشکیل شد. این امر موجب انعکاسات گسترده شد، زیرا دوسیه قتل جمال خاشقجی، رهبر مخالفان سعودی در ساختمان قونسولگری پادشاهی در استانبول را به یاد می آورد که در اکتوبر سال 2018 رخ داد.

در تاریخ 6 اگست، روزنامه کانادایی " The Star " مقاله ای را منتشر کرد که براساس آن، چند روز پس از ترور خاشقجی، شاهزاده سعودی گروهی از افراد مسلح موسوم به "دسته ببر" را به کانادا اعزام کرد، تا افسر سابق اطلاعاتی "الجبری" را از بین ببرد.

براساس این نشریه، برخی از مقامات احضار شده توسط محکمه واشنگتن در مورد این افسر سابق اطلاعاتی در قتل رهبر مخالفان سعودی دست داشته اند و این زیردستان محمد بن سلمان بود که برنامه جاسوسی را در تیلفون الجابری نصب کرده بود. دومی ادعا می کند که مقامات امریکایی از تلاش ترور مطلع بودند.

عربستان سعودی: به ارتباط قتل جمال خاشقجی 5 نفر به اعدام محکوم شدند - اسپوتنیک افغانستان
عربستان سعودی: به ارتباط قتل جمال خاشقجی 5 نفر به اعدام محکوم شدند

شباهت های بین قتل خاشقجی و دعوای الجابری قابل ملاحظه است و نشان می دهد که سیاست خونین ولیعهد برای از بین بردن مخالفان خود در کشور یا خارج از کشور علیرغم فشارهای بین المللی که وی پس از عملیات استانبول مورد تحمل قرار گرفته است ، یکسان باقی مانده است. آنچه در وقایع کنونی جدید است نوعی تغییر کیفی در روند آزار و اذیت بین المللی ابن سلمان و تیم آدمکش وی است.

تغییر کیفی

طوری که روزنامه The New York Times اعلام میدارد، محاکمه ولیعهد در محکمه خارجی نمایانگر لحظه ای چرخش در عرصه تحقیقات جنایات ولیعهد علیه شخصیت های مخالف سعودی محسوب می شود. براساس گفته این نشریه، این تغییر کیفی در پروسه تحقیقات بلین المللی درباره پیگرد شاهزاده جوان و تیم قاتلان او است.

روزنامه امریکایی این مرحله را واکنشی دیگر برای ادامه مبارزات بین ابن سلمان و تیم وی و مخالفان ولیعهد قلمداد می کند که در آن اولی از تمام ابزارهای قانونی و غیرقانونی برای تقویت قدرت خود استفاده کرده است. او هرکسی را که می توانست در راهش قرار گیرد، حتی پسر عموهایش و اعضای ارشد خانواده سلطنتی را از بین برد.

شهزاده ولیعهد جوخه مرگ

جزئیات مشابهی از تلاش برای ترور الجابری و ترور خاشقجی موجب خشم کار سردبیر روزنامه امریکایی "واشنگتن پست" شد که در این تشابه، عزم جدی ولیعهد عربستان سعودی برای رهایی از مخالفان خود و ساکت کردن همه را نشان داد. این روزنامه با اشاره به وجود "یك گروه آدمكش" با وی، تصریح كرد كه پادشاهی تحت رهبری یك رهبر خونین قرار دارد كه از گذشته نمی آموزد و با پشتكار در تلاش است همه موانع را برای نفوذ و قدرت بیشتر خود از بین ببرد. این نشریه پرونده «خاشقجی» را فریب و قتل نامعلوم خواند.

 کریس مورفی: بن سلمان مسئول قتل خاشقجی است - اسپوتنیک افغانستان
کریس مورفی: بن سلمان مسئول قتل خاشقجی است

در حالی که این خطوط هیچ تغییری ایجاد نمی کنند و همه به یاد جسد پارچه شده در ساختمان قونسولگری عربستان سعودی در استانبول می افتند، بخش دوم یک سلسله قتل ها می تواند وحشیانه تر و ترسناک تر باشد. براساس گفته این روزنامه، "خیانت عربستان" بار دیگر یادآوری می کند که پادشاهی توسط یک ظالم ستمگر اداره می شود.

صرف نظر از تصمیم در پرونده دعوی علیه محمد بن سلمان، و اینکه آیا وی پس از احضار برای بازجویی در محکمه ظاهر می شود که بعید به نظر می رسد، آنچه امروز اتفاق می افتد نشان دهنده یک تغییر کیفی در پیگردهای بین المللی ولیعهد عربستان است.

الجابری شاید اولین کسی باشد که از ولیعهد شکایت کرده است، اما او آخرین نفر نخواهد بود. این اقدام وی باعث الهام بخشیدن به ده ها چهره مخالف که به ولیعهد حمله کرده اند برای انجام همان کارها هستند این کمک می کند تا ماسک دریده شود و چهره واقعی مردی را نشان دهد که ده ها میلیارد دالر برای حفظ قدرت به دستان خود پرداخت کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала