نامزد وزیر اطلاعات فرهنگ وضعیت منار پنجم مصلای هرات را نگران کننده می‌داند

© Photo / ریاست اطلاعات و فرهنگ هراتنامزد وزیر اطلاعات فرهنگ وضعیت منار پنجم مصلای هرات را نگران کننده می‌داند
نامزد وزیر اطلاعات فرهنگ وضعیت منار پنجم مصلای هرات را نگران کننده می‌داند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخی از اعضای شورای ولایتی هرات می‌گویند که در سال مالی 1399 هیچ بودجه‌یی برای مرمت و بازسازی بازمانده‌های تاریخی هرات درنظر گرفته نشده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، طاهر هیر، نامز وزیر اطلاعات و فرهنگ وعده سپرده است که در هماهنگی با سازمان علمی  فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد یا یونسکو، اقدامات جدی را برای بازسازی این بازمانده تاریخی روی دست خواهد گرفت.

تصاویر حمله هوایی در ولایت هرات - اسپوتنیک افغانستان
گزارش ویژه؛ قربانیان حملهٔ هوایی در هرات کی‌ها بودند؟

نامزد وزیر اطلاعات و فرهنگ گفت: "خوش‌بختانه مصلای هرات به اساس اقدام وزارت اطلاعات و فرهنگ تحت کار است که ثبت میراث‌های جهان در سازمان یونسکو شود. و هم‌چنان حفظ و مرمت مصلای هرات در آجندای کار ما است".

کبیر ایثار، عضو شورای ولایتی هرات بیان داشت: "متأسفانه تا کنون در ترمیم این منار و بازسازی آن هیچ اقدامی نشده. ما از حکومت محلی – مقام ولایت هرات – مجدانه می‌خواهیم که به این امر مهم و باستانی توجه بکنند".

منار پنجم مصلای هرات چند سانتی متر خم شده است، یونسکو در سال 1386 هجری شمسی با ایجاد سیم های آهنی در اطراف آن تلاش کرد جلو سقوط آن را بگیرد.

عبدالقیوم وزیری، رییس انجمن حفظ بناهای تاریخی اظهار داشت: "اکثر آبدات تاریخی هرات مشکلاتی دارند که اگر توجه نشود فروخواهند ریخت".

بربنیاد اسنادهای تاریخی، مجموعه مصلای هرات دارای یازده منار بوده است و نزدیک به شش قرن پیش در زمان تیموریان ساخته شدند، شش منار آن در جریان جنگ های داخلی تخریب شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала