اروپا لوکاشنکو را "عنصر نامطلوب" خواند

© Sputnik / Viktor Tolochko /  مراجعه به بانک تصاویر اروپا لوکاشنکو را "عنصر نامطلوب" خواند
اروپا لوکاشنکو را عنصر نامطلوب خواند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
احزاب پیشرو پارلمان اروپا بیانیه مشترکی درباره اوضاع بلاروس صادر کردند، که در آن رهبر آن کشور الكساندر لوكاشنكو یک فرد نامطلوب خوانده شده است.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه‌ای احزاب خلق اروپا که در سایت این نهاد منتشرشده آمده است:سیاستمداران اروپا معتقدند که انتخابات 9 آگست بلاروس نه آزاد و نه عادلانه بوده ، و داده ها حاکی از پیروزی  سوتلانا تیخانوفسکایا است. در این بیانیه آمده است: «ما الكساندر لوكاشنكو را به عنوان رئیس جمهور منتخب بلاروس به رسمیت نشناخته و او را "یک فرد نامطلوب" در اتحادیه اروپا می‌دانیم. در همین راستا ، احزاب اروپا خواستار برگزاری انتخابات مجدد تحت نظارت ناظران مستقل هستند».

علاوه بر این ، آنها بازداشت معترضین و اعمال خشونت و شکنجه علیه معترضین را محکوم نموده و اعلام کردند:«ما خواستار بررسی جامع جنایاتی هستیم که نمی تواند بدون مجازات باقی بماند. ما مسئولیت الکساندر لوکاشنکا را در این خصوص یادآوری می کنیم».

لوکاشنکو به مخالفان: بلاروس خواهد مُرد - اسپوتنیک افغانستان
لوکاشنکو به مخالفان: "بلاروس خواهد مُرد"

طرفین  به طور جداگانه از تصمیم وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اعمال مجازات علیه همه کسانی که درگیر خشونت و مسئولیت تقلب در انتخابات هستند استقبال کردند.

تجمعات اعتراض آمیز از چند روز پیش و به دنبال اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور و پیروزی «الکساندر لوکاشنکو» آغاز شد و تا کنون نزدیک به 7 هزار معترض بازداشت و صدها نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

اوضاع بلاروس پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اعلام پیروزی 80 درصدی الکساندر لوکاشنکو ناآرام شده و معترضان ادعا می کنند که در انتخابات تقلب شده است.

مخالفان دولت به رهبری سوتلانا تیخانوفسکایا نامزد شکست‌خورده انتخابات روز گذشته شورای هماهنگی برای انتقال قدرت تشکیل دادند. وی که پس از بازداشت چندساعته به لیتوانی رفته است، امروز برای رهبری موقت بلاروس در دوران گذار اعلام آمادگی کرد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته که به‌دقت رخدادهای این کشور اروپای شرقی را زیر نظر دارد و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های جدید علیه بلاروس وضع کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала