جنرال میلر: طرف‌های درگیر خشونت‌ها را کاهش دهند

© AP Photo / Robert Burnsجنرال میلر: طرف‌های درگیر خشونت‌ها را کاهش دهند
جنرال میلر: طرف‌های درگیر خشونت‌ها را کاهش دهند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان گفت، این بهترین زمانی است که طرف‌های درگیر خشونت‌ها را کاهش دهند. 

 میلر: ادامه خشونت در افغانستان جلوگیری از گسترش کرونا را ناممکن می‌سازد - اسپوتنیک افغانستان
میلر: ادامه خشونت در افغانستان مبارزه با کرونا را ناممکن می‌سازد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، جنرال اسکات میلر، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان در پیامی به مناسب تجلیل از یک‌صد و یکمین سالروز استقلال افغانستان از طرف‌های درگیر جنگ در کشور می‌خواهد که خشونت‌ها را کاهش دهند تا راه برای صلح همواره شود. 

میلر گفته است:«این یک روز خوبی است که تعهد مان را به پشتیبانی از نیروهای دولتی و مردم افغانستان تازه کنیم. این بهترین زمانی است که طرف‌های درگیر خشونت‌ها را کاهش دهند و نیروهای نظامی تمامی طرف‌ها راه را برای صلح هموار بسازند».

در همین حال حکومت افغانستان می‌گوید، که رها نشدن زندانیان نیروهای دولتی از سوی طالبان سبب شده است که روند رهایی چهارصد زندانی جنجالی طالبان تکمیل نشود.

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس جمهور گفت:«حکومت افغانستان تعهد دارد تا این پروسه تکمیل شود، اما یکی از علت هایی که هنوز تکمیل نشده است عدم رهایی اسیران دولت افغانستان توسط گروه طالبان است».

اما اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر به طلوع نیوز می‌گوید، که حکومت افغانستان برای تاخیر در آغاز گفتگوهای میان افغانستانی ها بهانه‌جویی می‌کند.

آقای شاهین در این باره گفت است:«این مانند گذشته بهانه‌جویی برای تاخیر آغاز مذاکرات میان افغانستانی ها می باشد. متاسفانه اداره کابل هیچ گاهی با پروسه صلح برخورد صادقانه نکرده است و به حیث یک شعار مطرح کرده است».

منابع در حکومت افغانستان می‌گویند که طالبان بیست و دو کماندو را در بند دارند. 

در حالی که نه روز از امضای حکم رهایی چهارصد زندانی خطرناک طالبان از سوی رییس‌جمهور می گذرد، اما تا هنوز تنها هشتاد تن از این زندانیان از بند رها شده اند.

از سوی دیگر ملاحظه‌های کشورهای استرالیا و فرانسه در باره رهایی شش زندانی طالبان که در کشتار شهروندان فرانسه و آسترالیا در افغانستان دخیل بوده اند یکی از موانع دیگر در برابر رهایی زندانیان طالبان بوده است.

گل رحمان قاضی، رییس حزب شورای صلح و نجات افغانستان گفت:«دو سفیری که مداخله می کند نه تنها که ضرورت حیاتی مردم را نادیده می گیرند بلکه حاکمیت و استقلال افغانستان را نادیده می گیرند».

اما وزارت دولت در امور صلح از آغاز رای زنی ها با فرانسه و استرالیا بر حل این معضل تاکید می ورزد.

ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح  گفت:«خواسته های همکاران بین المللی روی ابعاد حقوقی و عدلی روند رهایی شمار اندکی از زندانیان مطرح شده است که دولت افغانستان روی این موضوع در حال بحث می باشد».

با این همه برخی از منابع نزدیک به طالبان می‌گویند، که رها نشدن زندانیان طالبان سبب افزایش جنگ‌ها و خشونت‌ها در کشور خواهند شد.

فیض محمد زلاند، استاد دانشگاه گفت:«افزایش خشونت ها و جنگ ها به گونه مستقیم به عملی نشدن تعهدات توافق نامه صلح ارتباط دارد».

با این حال طالبان در پیامی در باره سال روز استقلال کشور از آن چه که  نزدیک شدن به آزادی و استقلال افغانستان می گویند، سخن می زنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала