دادگاه ویژه لبنان سلیم عیاش را مقصر در قتل حریری دانست

© REUTERS / XAVIER LHOSPICEدادگاه ویژه لبنان سلیم عیاش را مقصر قتل حریری دانست
دادگاه ویژه لبنان سلیم عیاش را مقصر قتل حریری دانست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دادگاه ویژه لبنان یک تن از اعضای حزب‌الله را «مشارکت کننده» در ترور نخست‌وزیر پیشین لبنان دانست و مدعی شد که او در این ترور دست داشته است.
امکان می‌رود حزب‌الله و سوریه انگیزه قتل حریری را داشتند - اسپوتنیک افغانستان
امکان می‌رود حزب‌الله و سوریه انگیزه قتل حریری را داشتند

به گزارش اسپوتنیک، دادگاه ویژه لبنان یکتن از اعضای حزب الله لبنان را مشارکت کننده در ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان دانشت و مدعی شد که او در این ترور دست داشته است. 

دادستان دیوید ری گفت: "گرچه عیاش به تنهایی عمل نکرده، اما وی نقش مهمی در عملیات ترور حریری ایفا کرده است. دادستان گناه سلیم جمیل عیاش را در همه نکات ارائه شده تأیید کرد".

قاضی خاطرنشان کرد: عیاش به نخست به اتهام توطئه برای انجام یک عمل تروریستی مقصر شناخته شد، از سوی دیگر - در اجرای یک حمله تروریستی با استفاده از مواد منفجره، سوم به اتهام - در قتل پیش بینی شده حریری با استفاده از مواد منفجره، در چهارم - در قتل 21 نفر علاوه بر این به قتل با قصاص از پیش تعیین شده حریری و به اتهام پنجم - اقدام به قتل 226 نفر، متهم شناخت شده است.

این دادگاه برخلاف ادعاهای پیشین خود که مستقیماً حزب‌الله و سوریه را متهم به دست داشتن در این ترور می‌کرد، در جلسه امروز خود گفت که «شاید حزب‌الله و سوریه انگیزه‌هایی در ترور نخست‌وزیر پیشین لبنان رفیق الحریری داشته باشند ولی شواهد دال بر ایم مسئله وجود ندارد».

یادآوری می کنیم، که رفیق حریری در 14 فیبروری 2005 در یک انفجار موتر بمب گذاری شده کشته شد، که در این انفجار افزون بر حریری 22 نفر دیگر جان باختند و 226 نفر دیگر زخمی شدند. 

در سال 2007 ، با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل ، دادگاه ویژه لبنان در لاهه (STL) تأسیس شد. در تابستان سال 2011 ، نام چهار مظنون اصلی مرتبط با جنبش شیعه حزب الله به اتهام شرکت در ترور حریری که عبارت از مصطفی بدرالدین، حسن حبیب مرعی، حسین عُنیسی و صبرا هستند و حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان از همکاری با عدالت بین المللی امتناع ورزید و هیچ یک از متهمان را استرداد نکرد. وی همچنین اظهار داشت، که هدف دادگاه لاهه این است، که جنبش مقاومت شیعیان را تحریک کند تا دعواهای فرقه ای در لبنان مخصوصا بین شیعیان و سنی ها آغاز گردد. وی افزون بر این، دادگاه ویژه را ابزاری برای ایالات متحده امریکا و اسرائیل خواند. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала