واکنش وزارت صحت عامه افغانستان به واکسین کرونا روسیه

© Photo / RDIFواکسین کرونا ساخت روسیه
واکسین کرونا ساخت روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دکتر اکمل سمسور: واکسین کرونا ساخت روسیه، قبل از تکمیل شدن فاز سوم ساخته شده و شاید تاحدی هم خطرناک باشد.

به گزارش اسپوتنیک، دکتر اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان به خبرنگار اسپوتنیک در کابل اظهار داشت که در گذشته‌ها نیز بعضی واکسین‌ها مثل پولیو به عجله ساخته شد که موثر واقع نشد و یک تعداد واکسین‌شده‌ها را اذیت کرد.

ارزیابی عالی واکسین روسی ضد کرونا توسط اپیدمیولوژیست مشهور چینی - اسپوتنیک افغانستان
ارزیابی عالی واکسین روسی ضد کرونا توسط اپیدمیولوژیست مشهور چینی

وی گفت که همین‌طور در واکسین ایبولا هم این مشکل وجود داشت که بعدا واکسین دیگر ساخته شد. 
سمسور افزود: «تا حال این واکسین مرحله سوم خود را تکمیل نکرده است و صد درصد مطمئن نیستم که آیا معافیت تولید می‌کند یا خیر.
فعلا برنامه‌ای به خاطر خرید واکسین کرونای روسی نداریم. در صورتی که سازمان صحت جهان و دیگر نهاد‌های صحی آن را تایید نکرده، ما تصمیمی برای خریداری این واکسین را نداریم».

دکتر خوشحال نبی‌زاده، رییس صحت عامه کابل در این ارتباط نیز معلومات داده گفت: «روسیه اولین کشوری است که ادعای معرفی واکسین کرونا را کرده است. مرکز تحقیقاتی گامالی در روسیه روی واکسین کرونا تحقیق کرده است و به زودی استفاده آن در روسیه آغاز می‌شود. امیدوارم که این واکسین مراحل ایمنی خود را طی کرده باشد و یک واکسین موثر باشد».
داکتر نبی زاده افزود، این که برداشت ما در افغانستان از این واکسین چه است و آیا توقع داریم از آن استفاده کنیم یا خیر، نظام سیاسی افغانستان صرف ادویه و واکسین را مجوز استفاده می‌دهد که از طرف سازمان صحی جهان مورد تایید قرار گرفته باشد.
تا فعلا واکسینی را که روسیه تهیه کرده است مورد تایید سازمان جهانی صحت نیست.

واکسین؛ تنها راه مصونیت جمعی مقابل ویروس کرونا  - اسپوتنیک افغانستان
واکسین؛ تنها راه مصونیت جمعی مقابل ویروس کرونا

البته گفت‌و‌گو‌ها جریان دارد و سازمان جهانی صحت از روسیه خواسته است تا مراحل ساخت واکسین را ارزیابی کند و اگر این مراحل به گونه‌ای معیاری سپری شده باشد و مورد تایید سازمان جهانی صحت قرار بگیرد، در آن صورت افغانستان هم می‌تواند واکسین را وارد کند.
اگر سازمان جهانی صحت این واکسین را تایید کند، ما هم در تلاش چنین فرصت هستیم و با آغوش باز از این واکسین استفاده می‌کنیم. در این مرحله ما منتظر تصمیم سازمان جهانی صحت هستیم که چه تصمیم می‌گیرند».

باید افزود، روسییه می تواند واکسن کرونا را درماه های نوامبر– دیسامبر سال جاری به بازار خارجی عرضه نماید  و واکسن عمومی در سراسر روسیه از ماه اکتوبر آغاز می گردد".

نخستین واکسن ضد ویروس کرونا در جهان را به ثبت رسانده و تولید آن در آینده نزدیک آغاز خواهد شد و این نشان دهنده پایان احتمالی این مرض همه گیر جهانی است. تولید نخستین دوزهای واکسن ضد کووید-19 در حال حاضر در کارخانه دارویی بنوفارم شرکت ای اف کا سیستم آغاز شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала