چه سلاحی "برگ برنده" زرادخانه روسیه است؟

چه سلاحی "برگ برنده" زرادخانه روسیه است؟
چه سلاحی برگ برنده زرادخانه روسیه است؟    - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
راکت زیرکن از قدرت بسیار بالا برخوردار است و می‌تواند هنگام دستیابی به هدف مانور دهد و از این طریق به طور مؤثر از سیستم‌های دفاع راکتی دشمن فرار کند.

به گزارش اسپوتنیک،‌ رسانه چینی شین هوآ می‌نویسد: راکت زیرکن آنقدر سریع است که امریکا و متحدینش به سادگی نمی‌توانند که آن را رهگیری کنند. براساس گزارش رسانه‌های روسی، ناوچه "دریاسالار گورشکوف" اخیراً با موفقیت آزمایش‌های راکت هایپرسونیک زیرکن را انجام داد. این آزمایش‌ها خصوصیات تاکتیکی – فنی بی‌نظیر راکت از نظر برد، دقت ضربه و سرعت پرواز را تأیید کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان رژه بحری در سن پترزبورگ، اعلام کرد که ناوگان روسیه در چند سال آینده مجهز به راکت‌های پیشرفته زیرکن خواهد شد.

سرعت مهمترین عاملی است که باعث پیروزی در جنگ دوران معاصر می‌شود. طول بدنه راکت هایپرسونیک زیرکن از 8 تا 11 متر، وزن کلاهک از 300 تا 400 کیلوگرام است، سرعت پرواز به 9 ماخ می‌رسد، برد پرواز می‌تواند از هزار کیلومتر فراتر برود و حداکثر ارتفاع پرواز بیش از 30 کیلومتر است. سرعت پرواز معادل 9 ماخ این راکت را در ردیف تسلیحات پیشرفته جهان قرار می‌دهد.

پرتاب آزمایشی موفقانه راکت هایپرسونیک زیرکن توسط کشتی جنگی روسیه - اسپوتنیک افغانستان
پرتاب آزمایشی موفقانه راکت هایپرسونیک "زیرکن" توسط کشتی جنگی روسیه

راکت زیرکن از قدرت بسیار بالا برخوردار است و می‌تواند هنگام دستیابی به هدف مانور دهد و از این طریق به طور مؤثر از سیستم‌های دفاع راکتی دشمن فرار کند. علاوه بر این، زیرکن دارای عناصر فناوری قدرتمند رادارگریزی است، و سپر رادارگریزی پلاسمایی در قسمت خارجی بدنه می‌تواند امواج راداری را جذب و خنثی کند. سرعت فوق العاده بالای پرواز همراه با توانایی قدرتمند عبور از سیستم‌های دفاع هوایی دشمن و کم مرئی بودن، باعث می‌شود زیرکن "برگ برنده" تسلیحات روسیه نامیده شود.

روسیه از سال 2011 شروع به تولید راکت‌های هایپرسونیک زیرکن کرد. در آن از دستگاه پرتاب عمودی روسی   ZS-14 استفاده می‌شود که به طور قابل توجهی باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه برای نصب و بهره برداری می‌شود. دو رزمناو هسته‌ای سنگین، که حامل راکت‌های زیرکن خواهند بود در حال تعمیر و به روزسازی قرار دارند. انتظار می‌رود یکی از آنها در سال 2021 یا 2022 به روز شود. در عین حال، روسیه به طور فعال راکت‌های سبک زیرکن را برای پرتاب از پلتفورم‌های هوایی توسعه می‌بخشد.

احتمال استفاده از تکنالوژی رادارگریز در راکت «زیرکن» - اسپوتنیک افغانستان
احتمال استفاده از تکنالوژی رادارگریزی در راکت «زیرکن»

هدف اصلی راکت زیرکن – از بین بردن گروه‌های حمله کننده ناوهای هواپیمابر امریکا است. به دلیل سرعت بسیار بالا و برد پرواز نسبتاً کوتاه، میانگین زمان شناسایی و رهگیری راکت توسط دشمن می‌تواند کمتر از پنج دقیقه باشد. سیستم‌های بحری موجود ایالات متحده و متحدین آن نمی‌توانند در چنین مدت کوتاهی پاسخ دهند. حتی اگر بتوانند زیرکن را رهگیری کرده و از بین ببرند، لاشه‌های راکت به اندازه کافی به کشتی سقوط کرده و خسارات گسترده ای به آنها ببار می‌آورند.

راکت‌های زیرکن همچنین می‌توانند اهداف زمینی مانند مراکز فرماندهی و تاسیسات دفاع راکتی را تخریب کنند. زیردریایی حامل "زیرکن" می‌تواند صدها کیلومتر از ساحل هدف را نابود کند. بسیاری از واحدهای مهم ایالات متحده در این محدوده قرار دارند. این راکت‌ها حتی می‌توانند به اهداف زیرزمینی حمله کنند.

ترامپ: روسیه علاقه شدید به انعقاد پیمان هسته‌ای با ایالات متحده دارد - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: روسیه علاقه شدید به انعقاد پیمان هسته‌ای با ایالات متحده دارد

تمایل روسیه به توسعه سریع سلاح‌های هایپرسونیک انگیزه‌های زیادی دارد. سیستم دفاع راکتی جهان‌شمول امریکا تهدید راکت‌های بالستیک را برای قاره امریکا و متحدانش به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. توانایی‌های حمله امریكا روز به روز افزایش می‌یابد و این مسئله امنیت سایر كشورهای جهان را کاهش می‌دهد. از زمان خروج امریكا از پیمان محدودیت سیستم‌های راکتی ضد بالستیک در سال 2001 ، روسیه بطور جدی سیستم‌های پیشرفته تسلیحاتی هایپرسونیک را توسعه داده تا یک کشور پیشتاز در این زمینه باشد. روسیه در صدد است از سیستم دفاع راکتی جهان‌شمول امریکا عبور کند و مزایای نامتقارن را بدست آورد. این امر امریكا را مجبور كرد تا برای نوسازی سیستم دفاع راکتی و توسعه انواعی از سلاح‌های مربوط به فناوری هایپرسونیک، نیرو و بودجه بیشتری تخصیص دهد. با این وجود، روسیه در حال حاضر جایگاه پیشرو در جهان در زمینه توسعه سلاح‌های هایپرسونیک و فناوری‌های مرتبط دارد. پس از اولین مرحله استقرار راکت‌های هایپرسونیک "کینژال" و "آوانگارد" ، راکت زیرکون نیز در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد و توانایی جنگی ارتش روسیه وارد مرحله جدیدی خواهد شد. به زودی – در فبروری 2021 – موعد اعتبار تنها معاهده کنترول تسلیحات باقیمانده بین ایالات متحده و روسیه، استارت -3  منقضی می‌شود. با نزدیک شدن این تاریخ، این سؤال پیش می‌آید که آیا امریکا و روسیه در مورد محدودیت‌های واضح در تولید سلاح‌های هایپرسونیک توافق خواهند کرد یا خیر و مسابقه تسلیحاتی چه شکلی خواهد داشت؟

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала