رئیس جمهور غنی: تمام موانع برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را دور کرده ایم

© Photo / ارگرئیس جمهور غنی: تمام موانع برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را دور کرده ایم
رئیس جمهور غنی: تمام موانع برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را دور کرده ایم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور غنی می‌گوید ما برای برقراری صلحی تلاش می‌کنیم که در آن جوانان ما برای ساختن وطن خود مصروف باشند، نه ابزار دست دیگران. ما صلحی می‌آوریم که در آن، تمام اقوام با هم برادر افغانستان در فضای آرام و مطمئن در کنار همدیگر زندگی کنند و برای تعالی و ترقی کشور تلاش نمایند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امروز (پنجشنبه، ۳۰ اسد) در پیامی به نیروهای امنیتی کشور گفت که برای دستیابی به "صلح باعزت و پایدار" و آغاز مذاکرات با طالبان، تمام موانع و بهانه‌ها برداشته شده‌اند.

رئیس جمهور غنی از طالبان خواست تا خشونت‌ها را کاهش دهند و بخشی از روند صلح باشند: "صلح با عزت و صلح دایمی خواهد آمد. تمام آماده‌گی‌ها برای شرایط صلح با عزت آماده شده‌است".

او با اشاره به رهایی زندانیان طالبان و برگزاری لویه‌جرگه گفت که حکومت افغانستان اراده و تعهدش را به روند صلح نشان داده است.

طالبان: تا وقتی تمام زندانیان ما آزاد نشوند، مذاکرات شروع نمی‌شود - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: تا وقتی تمام زندانیان ما آزاد نشوند، مذاکرات شروع نمی‌شود

رئیس جمهور از طالبان خواست که به آتش‌بس تن دهند و به‌زودی گفت‌وگوها را آغاز کنند: "ما صلحی می‌آوریم که در آن تمام اقوام با هم برادر افغانستان در فضای آرام و مطمئن در کنار همدیگر زند‌گی کنند و برای تعالی و ترقی کشور تلاش کنند".

روز گذشته، منابعی در حکومت افغانستان گفتند که تا وقتی ۲۲ کماندوی زندانی افغانستان از سوی طالبان رها نشوند، روند رهایی ۳۲۰ زندانی جنجالی طالبان متوقف خواهد بود.

فرمان رهایی ۴۰۰ زندانی جنجالی طالبان ۹ روز پیش از سوی رئیس جمهور غنی امضاء شد – اما از این میان تنها هشتاد تن آنان آزاد شدند و سپس روند رهایی آن‌ها متوقف شد.

منابع می‌گویند که آسترالیا و فرانسه بر رهایی شش تن از این زندانیان ملاحظه دارند و به‌همین دلیل روند رهایی ۳۲۰ زندانی طالبان با مشکل روبه‌رو شده‌است.

این منابع تأکید می‌ورزند که امریکا در حال‌ رأی‌زنی با فرانسه و آسترالیا از بهر چگونگی رهایی این شش زندانی طالبان است.

از سویی دیگر، رئیس جمهورغنی هشدار می‌دهد که در صورت آزاد شدن این ۳۲۰ زندانی طالبان، موجی از موادمخدر ممکن است به امریکا و اروپا سرازیر شود.

رئیس جمهور غنی در گفت‌وگویی با "د تایمز" بریتانیا از پیامدهای رهایی این زندانیان جنجالی طالبان هشدار داده است و تأکید کرده که تأمین آتش‌بس موضوع نخست در گفت‌وگوهای میان افغانان خواهد بود.

قرار بود گفت‌وگوهای میان افغانان – پس از رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان – در هفتۀ جاری آغاز شود. اما اکنون معلوم نیست چه زمانی این گفت‌وگوها آغاز خواهد شد.

از سوی دیگر سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه گفته است تا زمانی که تمام زندانیان طالبان از بند رها نشوند، مذاکرات آغاز نخواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала