چین: صلح افغانستان باید پایدار و مانع بروز جنگ بعدی باشد

© Photo / MFAچین: صلح افغانستان باید پایدار و مانع بروز جنگ بعدی باشد
چین: صلح افغانستان باید پایدار و مانع بروز جنگ بعدی باشد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرپرست وزارت خارجه افغانستان با وانگ یی وزیر خارجه کشور چین از طریق تلفون گفتگو کرد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان، روز گذشته (چهارشنبه 29 اسد) با وانگ یی وزیر امور خارجه چین، از طریق تلفون گفتگو کرد.

دو طرف در رابطه به آغاز مذاکرات صلح و اجماع منطقه‌ای، کاهش خشونت ها و آتش بس بشردوستانه، آزادی زندانیان، همکاری‌های اقتصادی دو جانبه و اتصال منطقه‌‌ای صحبت و تبادل نظر کرد. آقای اتمر با ابراز سپاس از همکاری های موثر و سازنده جمهوری خلق چین با افغانستان در عرصه‌های مختلف، خواهان ایفای نقش عمده توسط چین در روند صلح افغانستان و همکاری در ایجاد اجماع منطقه‌ای در این خصوص شد.

رایزنی ظریف با حنیف اتمر درباره تفاهم سیاسی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
رایزنی تلفنی اتمر و ظریف

سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان با تأکید بر افزایش سرمایه گذاری های چین در أفغانستان، توجه جدی به پروژه مس عینک و رشد و گسترش تجارت میان دو کشور افزود، نیاز است اتصال منطقه‌ای، تجارت و همکاری های اقتصادی میان افغانستان،‌ چین،‌ پاکستان و آسیای مرکزی توسعه و گسترش یابد و در بخش برق و زیرساخت ها گفتگوهای منظم داشته باشیم.

در ادامه وانگ یی وزیر امور خارجه چین، با تأکید بر اهمیت و جایگاه افغانستان در سیاست خارجی چین به عنوان کشور همسایه، اظهار داشت، چین از رهبری روند صلح توسط دولت افغانستان، آغاز مذاکرات بین جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، حفظ نظام جمهوری اسلامی،‌ فیصله‌های لویه جرگه مشورتی صلح و دستاوردهای 19 سال پسین در افغانستان، حمایت و پشتیبانی می‌کند.

آقای یی افزود، صلح در افغانستان باید پایدار، فراگیر و مانع بروز جنگ بعدی باشد و این صلح تنها در چهارچوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ممکن میباشد.

او گفت که چین نه تنها خودش؛ بلکه از ایجاد اجماع برای صلح افغانستان در سطح منطقه و جهان نیز حمایت می‌کند.

وی با یادآوری از موقعیت اقتصادی افغانستان به عنوان نقطه اتصال ترانسپورتی از آمادگی چین برای کار در پروژه های اقتصادی با افغانستان به طور دوجانبه‌،‌ منطقه‌ای و همچنین با آسیای مرکزی خبر داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала