13 عضو شورای امنیت با طرح مکانیسم ماشه امریکا علیه ایران مخالفت کردند

© Sputnik / Dmitry Astakhov13 عضو شورای امنیت با طرح مکانیسم ماشه امریکا علیه ایران مخالفت کردند
13 عضو شورای امنیت با طرح مکانیسم ماشه امریکا علیه ایران مخالفت کردند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از میان 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل ، 13 کشور با راه اندازی مکانیسم احیای تحریم ها علیه ایران که ایالات متحده آنرا پیشنهاد کرده، مخالفت ورزیدند.

به گزارش اسپوتنیک، این 13 کشور عضو  شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله متحدین واشنگتن مانند انگلیس ، فرانسه ، آلمان و  بلژیک کتباً مخالفت خود را با پیشنهاد امریکا اعلام کردند.

این هفته ، مایك پومپئو، وزیر امور خارجه امریكا ، از مقر سازمان ملل در نیویورک بازدید كرد و به طور رسمی ابتکار واشنگتن در خصوص احیای همه تحریم های سازمان ملل که پیشتر به حالت تعلیق در آمده بودند، به شورای امنیت اطلاع داد. روز گذشته ، وی گفت كه واشنگتن قصد دارد اطمینان حاصل كند كه برای پیروی همه كشورها از تحریم های سازمان ملل علیه ایران از جمله تحریم تسلیحاتی این کشور پس از تمدید آن تلاش ورزد. پمپئو گفت: "من به شما اطمینان می دهم ، وقتی تحریم ها دوباره برقرار شود ، ایالات متحده از همه امکانات خود استفاده  خواهد کرد تا نه چین و نه روسیه نتوانند اسلحه به ایران عرضه کنند و تهران نتواند ما را تهدید کند." وزارت امور خارجه روسیه تلاش های ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم ها را " بی فایده " خواند. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام كرد: "ما قاطعانه معتقدیم كه اطلاعیه امریكا از نظر حقوقی باطل است و نمی تواند ساز و كار تمدید اعتبار قطعنامه های قبلی در مورد ایران را به اجرا درآورد. در اطلاعیه وزارت امور خارجه روسیه گفته می شود: "ایالات متحده با پافشاری بر موضع اشتباه خود نخواهد توانست حمایت شورای امنیت سازمان ملل را به دست آورد" و اشاره می شود این کشور از برجام خارج شده و نمی تواند در مورد چگونگی اجرای این توافق قضاوت کند".

قابل یادآوری‌ست، که تقریباً كل شورای امنیت معتقد است كه امریكا حق ندارد مكانیزم احیای تحریم ها علیه ایران  را  به کار بیندازد زیرا از برجام خارج شده است. قطعنامه شماره  2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، این کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала