70 درصد درآمد پسته بادغیس به جیب طالبان می‌رود

© Photo / FB/وزارت زراعت 70 درصد درآمد پسته بادغیس به جیب طالبان می‌رود
70 درصد درآمد پسته بادغیس به جیب طالبان می‌رود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرپرست شورای ولایتی بادغیس می گوید، که 70 درصد درآمد جنگل های پسته ولایت بادغیس به جیب گروه طالبان می‌رود.

افزایش حاصلات پسته در ولایت بادغیس - اسپوتنیک افغانستان
افزایش حاصلات پسته در ولایت بادغیس
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، محمد ناصر نظری سرپرست شورای ولایتی بادغیس گفت؛ در سال روان پسته بادغیس نسبت به سال گذشته حاصلات چشم‌گیری داشته اما به دلیل حاکمیت گروه طالبان در منطقه های جنگل های پسته این ولایت، آمار دقیقی از این حاصلات در دست نیست.
به گفته او؛ دولت بادغیس هیچ سهمی در عایدات پسته این ولایت نداشته و به همین اساس در حدود 70 درصد عایدات آن به جیب گروه طالبان رفته و 30 درصد آن مربوط افراد ملکی می‌گردد.
 نظری اظهار نمود؛ این جنگل های پسته، طی چندین سال گذشته در کنترل طالبان بوده و از جمله منابع تمویل این گروه برای خرید سلاح و مهمات جنگی می‌باشد، اما با آن هم حکومت مرکزی و بادغیس، هیچ توجهی به این مساله ندارند.
همچنان تواب تایب رییس اداره زراعت و مالداری ولایت بادغیس گفت؛ حاصلات امسال محصولات پسته بادغیس نسبت به سال پیش افزایش چشمگیری داشته که به طور کلی دو برابر گفته شده است.
تایب می‌گوید؛ در سال گذشته در حدود 15 هزار و 400 متریک تن "پسته تر" تخمین زده شده بود اما حاصلات امسال بیش از 36هزار متریک تن بوده است.
به گفته او؛ در حدود 27 الی 30 هزار جنگل طبیعی محصولات پسته در ولایت بادغیس تخمین زده شده، اما آمار دقیقی از آن در دست نیست.
رییس اداره زراعت اظهار نمود؛ برای احیای مجدد مناطقی که در 5 الی 10 دهه پیش جنگل های پسته در آن بوده اما از بین رفته‌اند، همه ساله طبق پروژه وزارت زراعت قسمتی از آن تحت پوشش قرار گرفته و احیا می‌گردد.
یادآوری می کنیم، که پیش از این برخی منابع می گفتند، که در گذشته پیش از 90 هزار هکتار زمین جنگل پسته در بادغیس بود که به دلایلی در حال حاضر حدود 30 هزار هکتار زمین آن باقی مانده که آن هم در ساحه حاکمیت گروه طالبان می‌باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала