زنان افغان به کنگره آمریکا نامه نوشتند

© ارگ ریاست جمهوریغنی: در مذاکرات صلح بالای حقوق زنان هرگز معامله نمی شود
غنی: در مذاکرات صلح بالای حقوق زنان هرگز معامله نمی شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در این نامه بر صیانت از ارزش‌های مشترک افغانستان و ایالات متحده از جمله حفظ نظام جمهوری، حقوق زنان، آزادی بیان و حقوق بشر در روند صلح تاکید شده‌است.

به گزارش اسپوتنیک، کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امور زنان مجلس نمایندگان و گروه پارلمانی زنان یا «کاکس» در نامه‌ای به کنگره آمریکا نوشته‌است که دستاوردهای حقوق بشری و حقوق زنان در جریان مذاکرات صلح پایمال نشود.

کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و امور زنان مجلس نمایندگان و گروه پارلمانی «کاکس» در ادامه این نامه، خطاب به نانسی پلوسی؛ رییس مجلس نمایندگان آمریکا و مایک پنس، معاون رییس جمهوری این کشور نوشته‌اند که افغانستان علیرغم چالش‌های فراوان، دستاوردهای بسیاری در زمینه حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها و مشارکت سیاسی و مدنی داشته‌است و از این رو در توافق با طالبان نباید این ارزش‌ها نادیده گرفته‌ شود.

 هیلاری کلینتون:سهم زنان افغان  نباید در مذاکرات صلح نادیده گرفته شود  - اسپوتنیک افغانستان
هیلاری کلینتون: سهم زنان افغان نباید در مذاکرات صلح نادیده گرفته شود

آنان همچنین پیچیدگی اوضاع در داخل و دخالت بیرونی را عامل رشد سربازگیری بیشتر گروه‌های تروریستی از جمله شبکه حقانی، داعش، القاعده، جیش محمد، جنبش اسلامی ازبکستان، الکتبه و… دانسته و از احتمال ادامه‌ خشونت و بی‌ثباتی در افغانستان و منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

ناهید فرید و شینکی کروخیل، رییس این دو نهاد از رییس مجلس نمایندگان آمریکا خواسته‌اند تا بر جریان مذاکرات صلح از نزدیک نظارت کرده و نسبت به شفافیت آن اطمینان یابد.

این در حالی است که هنوز از مذاکرات بین الافغانی میان دولت و طالبان خبری نیست.

انتظار می‌رفت که مذاکره میان دولت افغانستان و طالبان در 20 آگست سال جاری میلادی در دوحۀ قطر آغاز شود؛ اما این مذاکرات به دلیل تاخیر در رهایی 400 زندانی خطرناک طالبان به تعویق افتاده‌است.

این 400 نفر بخشی از فهرست 5 هزار نفری طالبان هستند که در توافق‌نامه دوحه رهایی آن‌ها به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات بین‌الافغانی ذکر شده‌است.

 از میان 400 زندانی باقی‌مانده طالبان، حکومت 80 تن آنان را رها کرده؛ اما گفته می‌شود که 320 نفر دیگر به دلیل مخالفت شماری از کشورهای متحد افغانستان رها نشده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала