قریشی هدف از دعوت رهبری طالبان به پاکستان را واضح ساخت

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر شاه محمود قریشی
شاه محمود قریشی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه پاکستان می‌گوید: هدف ما از دعوت هیئت طالبان به اسلام آباد تاکید روی اهمیت شروع مذاکرات است.

به گزارش اسپوتنیک، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «هیئت (طالبان) در اسلام آباد است و ما به عنوان بخشی از تلاش‌ها به هدف (ایجاد) اعتماد دوجانبه، فردا سلسله‌ای از گفتگوها را با آن‌ها خواهیم داشت.»

حکومت افغانستان تا حالا 4680 تن از زندانیان طالبان را آزاد کرده است. گروه طالبان نیز می‌گوید که یک هزار زندانی حکومت را مطابق توافق قبلی آزاد کرده است.

اما فعلاً در مورد آزادی چند صد زندانی باقی مانده گروه طالبان جنجال وجود دارد. حکومت افغانستان بی‌میلی خود به آزادی این زندانیان را ابراز داشته و گفته است که این زندانیان خطرناک اند و در چندین حمله خونبار دست داشته اند.

زندانیان - اسپوتنیک افغانستان
حضور جنگجویان پاکستانی ‌در صفوف طالبان

قریشی گفته است که اسلام آباد هیئت طالبان را دعوت کرده است تا روی اهمیت مذاکرات تاکید کند. او افزود که مذاکره «تنها راهی به جلو» در قضیه افغانستان است.

وزیر خارجه پاکستان گفته است: «آشتی مربوط افغان‌هاست و وظیفه ما تسهیل بخشیدن به آن است. هدف اصلی دست یافتن به صلح است و گام بعدی باید شروع مذاکرات بین‌الافغانی باشد.»

ملا عبدالغنی برادر از مؤسسان گروه طالبان که هشت سال در پاکستان زندانی بود، در ماه اکتبر سال 2019 نیز در راس هیئتی به پاکستان سفر کرده بود، پیش این که این گروه یک توافقنامه را با ایالات متحده امریکا امضا کند.

اسلام آباد گفته است که از نفوذ خود بر طالبان برای ترغیب این گروه در مذاکرات با ایالات متحده امریکا استفاده کرده است.

این در حالی است که مناسبات اسلام آباد و کابل هنوز هم پرتنش است و حکومت رئیس جمهور اشرف غنی به تکرار از اسلام آباد به خاطر آنچه پناه دادن، تمویل و حمایت از طالبان می‌خواند، انتقاد کرده است.

پاکستان، یکی از سه کشوری که رژیم طالبان را در دهه 1990 به رسمیت شناخته بود، این اتهامات را رد کرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز یک‌شنبه از طریق توییتر اعلام کرد که ملا برادر و هیئت همراه‌اش در این سفر به اسلام آباد راجع به «آخرین تحولات در پروسه صلح افغانستان، رفت و آمد مردم و سهولت‌های تجارتی میان دو کشور» با مقام‌های این کشور بحث و گفتگو می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала