کشف شهاب سنگ رنگین کمان 4560 میلیون ساله بر روی زمین

CC0 / Pixabay / Астероид, направляющийся к Земле
Астероид, направляющийся к Земле - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محققان می‌گویند یک شهاب‌سنگ رنگین کمانی که سال گذشته در کاستاریکا فرود آمد، از بقایای منظومه شمسی اولیه است. این شهاب سنگ می تواند راز منشاء حیات بر روی زمین را افشا کند.

 به گزارش اسپوتنیک، به نقل از  Daily Mail اخیرا یک شهاب سنگ کوچک رنگین کمانی در کاستاریکا کشف شد که ممکن است واحدهای تشکیل دهنده حیات را در خود نگه داشته باشد.

این سنگ کیهانی در تاریخ 23 آپریل 2019 میلادی به زمین سقوط کرد و در دو روستای نزدیک هم در کاستاریکا به نامهای "لاپالمرا" و "آگواس زارکاس" پراکنده شد.

شهاب سنگی ، از بقایای اوایل منظومه شمسی(قبل از تشکیل خورشید) بوده و محققان دانشگاه ایالتی آریزونا معتقدند که این سنگ می‌تواند شامل ترکیبات کربنی و آلی پیچیده باشد و از همان گرد و غباری تشکیل شده که متعلق به اوایل منظومه شمسی بوده که در یک شهاب سنگ دیگر در سال 1969 کشف شد. این شهاب سنگ در سال 1969 میلادی بر فراز استرالیا منفجر شد و مشخص شد دارای اسیدهای آمینه است.

با این حال، محققان امیدوارند که در این شهاب سنگ رنگین کمانی جدید که هنوز در میان جامعه علمی به تایید قطعی نرسیده است، نیز پروتئین پیدا کنند.

این شهاب سنگ جدید "آگواس زارکاس" نامیده شده و تخمین زده می شود 4560 میلیون سال سن داشته باشد.

وزن این سنگ کیهانی حدودا بیش از یک کیلوگرم است و در محل سقوط، با تجهیزات تخصصی تجزیه و تحلیل شد.

پس از بررسی این سنگ به مدت یک سال، محققان به این نتیجه رسیدند که یک " کندریت کربن‌دار" است و قبل از پدید آمدن خورشید تشکیل شده است.

" کندریت کربن‌دار" کلاسی از شهاب‌سنگ‌های کندریت است که شامل حداقل هشت گروه شناخته‌ شده و بسیاری از شهاب‌سنگ‌های گروه‌بندی نشده است. آن‌ها شامل نخستینی‌ترین شهاب‌سنگ‌های شناخته‌شده هستند.

کندریت کربن‌دار، غنی از کربن است و همچنین حاوی مولکول های آلی به پیچیدگی آمینو اسید است.

محققان این سنگ را با سنگی که در گذشته در استرالیا پیدا شده بود، مقایسه کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала