غنی: افغانستان نمونۀ وحدت شیعه و سنی در سطح جهان است

© رخنامه ارگ ریاست جمهوری غنی: افغانستان نمونۀ وحدت شیعه و سنی در سطح جهان است
غنی: افغانستان نمونۀ وحدت شیعه و سنی در سطح جهان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور افغانستان، از حس همبستگی و کمک مردم به ویژه عزاداران حسینی به سیلاب زدگان پروان ستایش کرد و افزود، که آب آبروی افغانستان است و مدیریت خواهد شد. شش میلیارد متر مکعب آب که در حال ضایع شدن بود، دوباره مدیریت گردیده است.
توزیع سلاح در مساجد افغانستان جهت تأمین امنیت مراسم عاشورا - اسپوتنیک افغانستان
توزیع سلاح در مساجد جهت تأمین امنیت مراسم عاشورا

به گزارش اسپوتنیک، ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه امروز نوشت: محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت از روز عاشورا در حسینیۀ بقیة الله دشت برچی، اشتراک و سخنرانی کرد.
ارگ ریاست جمهوری افغانستان در ادامه نوشته است، که در این مراسم که معاونان ریاست جمهوری، مشاور امنیت ملی، رئیس مجلس سنا، رئیس عمومی ادارۀ امور و شماری از اعضای کابینه، مشاوران ریاست جمهوری و اعضای شورای ملی نیز حضور داشتند، رئیس جمهور ضمن ابراز تسلیت بخاطر عاشورا، به روح شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی و شهیدان حوادث طبیعی اخیر، اتحاف دعا کرد.
رئیس جمهور افغانستان در این مراسم گفت، که همه ای مردم افغانستان اعم از علمای کرام وظیفۀ وجدانی داریم که یاد کربلا را همیشه جاویدان نگهداریم و هر کودک، زن و مرد افغانستان عمق این قضیه را درک کنند.
وی افزود، که ما باید درس های امام حسین(رض) را درک و جذب کنیم و وحدت خود را حفظ و ملت و دولت خود را اصلاح نمائیم. افغانستان نمونۀ وحدت شیعه و سنی در سطح جهان است و این سرمایه را هیچگونه تهدید و توطئه به خطر مواجه نمی تواند.
رئیس جمهور افغانستان گفت، که امروز همۀ ما در اینجا احساس همبستگی ملت را ابراز می کنیم. در این خاک همبستگی، تعهد و اراده وجود دارد و دشمن هرچه بربادی بیاورد، ما آنرا دوباره آباد می کنیم و به عقب بر نمی گردیم.
 اشرف غنی افزود: وظیفه ما این است که شرایط صلح، ثبات و رفاه دایمی را به نسل های آینده فراهم سازیم و در یک صف واحد که قانون اساسی آنرا ضمانت کرده، قرار گیریم و هدف ما وحدت ملی بر اساس همدیگر پذیری و مساوات هر افغان با افغان دیگر است.
 غنی تصریح کرد، که زنان صدر اسلام الگوهای اند که زنان قهرمان افغانستان در نقش قدم های آنان، گام میگذارند.
رئیس جمهور افغانستان، از حس همبستگی و کمک مردم به ویژه عزاداران حسینی به سیلاب زدگان پروان ستایش کرد و افزود، که آب آبروی افغانستان است و مدیریت خواهد شد. شش میلیارد متر مکعب آب که در حال ضایع شدن بود، دوباره مدیریت گردیده است.
وی با اشاره به کمبود آب آشامیدنی در شهر کابل گفت، که کابل بدون آب بوده نمی تواند و شما به زودی شاهد امضای قرارداد بند شاه توت خواهید بود.
 غنی از شورای عالی مردمی بخاطر همکاری در تامین امنیت دهۀ محرم و مراسم عاشورا قدردانی کرد و خواهان همکاری مردم در میثاق امنیتی شد.
رئیس جمهور افغانستان از مردم خواست تا فرزندان شان را که در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی قرار دارند، تنها نگذارند. وی افزود که اصلاحات در نهادهای امنیتی و دفاعی جریان دارد و امکانات آنان در حال بهتر شدن است.
 غنی تصریح کرد، که نظام جمهوریت نتیجۀ جهاد، قربانی ها و ارادۀ ملی مردم ما می باشد و امروز همۀ ما با اتکا به خداوند متعال، حسین وار در کنار نظام ایستادگی می کنیم.
رئیس جمهور افغانستان با اشاره بر اینکه اهمیت افغانستان در منطقه روز به روز بیشتر می شود، گفت که ما باید به خود اتکا داشته باشیم. حرف ما با دنیا حرف تضرع نیست، زیرا ما منافع مشترک داریم و قربانی های را که مردم ما برای امنیت جهان داده است، بی سابقه می باشد.
رئیس جمهور این کشور گفت، که نظام جمهوریت، نظام بزرگ است که گروه های کوچک را در خود جذب میکند. هدف نظام جمهوریت این است تا یک تجربه هماهنگ را برای نسل کنونی ایجاد کند و این تجربه درد نیست، بلکه نقطه پایان دردها می باشد.
وی تاکید کرد، که ما باید همبستگی، همسویی، اتفاق و وحدت داشته باشیم که دردهای تاریخی خود را مداوا نمائیم، تا شیعه و سنی و تمام اقوام خود را جزء لاینفک همدیگر بدانند.
در این مراسم امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان در صحبت هایش گفت که عاشورا جزء هویت و خون ماست. تمام سرمایه گذاری های شمرگونه و یزیدگونه بین شیعه و سنی خط فاصل ایجاد نتوانست و با هم بودن، مسلمان بودن واقعی ما را نشان میدهد.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان تأکید کرد که دولت افغانستان اکنون با تمام توان و امکانات خود در راه تحقق صلح باعزت تلاش می کند و گام های استواری را در این مسیر برداشته است.
وی گفت که اکثریت قاطع مردم از جمهوریت حمایت کنند؛ زیرا جمهوریت نظام مبتنی بر اراده مردم است و این نظام بر حقوق و آزادی های عمومی و حقوق شهروندی استوار است.

همچنان استاد محمد فیاض ارزگانی عضو شورای علمای اهل تشیع در صحبت هایش از توجه ریاست جمهوری و تلاش های ارگان های امنیتی بخاطر تامین امنیت ایام محرم و مراسم عاشورا تشکر کرده، گفت که بزرگترین دستآورد قیام امام حسین(رض) بیدار ساختن مردم بود و با این قیام، راه برای مبارزه در برابر فساد، استبداد و بی عدالتی گشوده شد.
در این مراسم یاسا حکیمی به نمایندگی از اهالی حسینیۀ بقیة الله نیز صحبت کرده، گفت که امسال نذر عاشورا در کنار برگزاری مراسم، جهت کمک به سیلاب زدگان تخصیص داده شد. وی همچنان خواست ها و مشکلات مردم دشت برچی را در عرصه های مختلف از جمله ناامنی، کمبود آب آشامیدنی و تجهیز بیشتر شفاخانه صد بستر دشت برچی با رئیس جمهور شریک ساخت.

یادآوری می کنیم، که امروز در افغانستان مراسم دهم محرم روز عاشورا توسط شهروندان افغانستان در بیشتر ولایت های این کشور برگزار شد. 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала