عملیات موفقیت‌آمیز زنان جراح در هرات: «خود ما هم باور مان نمی‌شد»

© Fotolia / Kot63عملیات موفقیت‌آمیز زنان جراح در هرات: «خود ما هم باور مان نمی‌شد»
عملیات موفقیت‌آمیز زنان جراح در هرات: «خود ما هم باور مان نمی‌شد» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک تیم پنج نفره زنان از جراحان مغز و اعصاب به‌سرپرستی دو متخصص زن در ولایت هرات، عملیات جراحی مغز را روی یک بیمار موفقانه انجام دادند.

داکتر ناصر حبیب مسئول بخش جراحی مغز و اعصاب شفاخانه‌ی حوزوی هرات به خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید:

«این عملیات پیچیده اولین مورد کار مستقل زنان در این عرصه حساس دانش طبی می‌باشد. بیماری که مورد جراحی قرار گرفته است، مرد ۶۵ ساله است که دچار خونریزی مغزی گردیده‌ بود و به‌دست متخصصین زن جراحی مغز و اعصاب عملیات شده و بعد از چند روز صحت‌یاب گردیده و از شفاخانه مرخص شده است».

فرشته حبیب عضو تیم داکتران زنی که این عملیات را موفقانه انجام داده‌اند، به‌رسانه‌ها می‌گوید:

«ما در گذشته هم جراحی‌های زیادی را انجام داده ایم و یکی دو نفر از داکتران مرد با ما همکار بودند اما تفاوت این عمل این است که برای اولین‌بار تمام جریان عملیات را خود زنان انجام داده اند».

او اضافه می‌کند: «ما فکر می‌کردیم که توانایی آن را نداشته باشیم تا این عمل را موفقانه انجام دهیم».

فرشته حبیب در مورد حس‌اش پیش از این عمل پیچیده می‌گوید:

«زیاد استرس داشتیم و فکر می‌کردیم اگر بر روال سابق یک همکار مرد در کنار ما نباشد، توانایی انجام موفقانه‌ای این عمل را نداشته باشیم. در گذشته اکثراً یک استاد راهنما در کنار ما بود. خوش‌بختانه عمل را موفقانه انجام دادیم و مریض صحت‌یاب شده و طی چند روز از شفاخانه مرخص گردید».

دانش طبی در افغانستان از زمینه‌های رو به رشد است. ولی بخشی از زمینه‌های طبی بیشتر در انحصار مردان باقی مانده است. داکتر ناصر حبیب پشتیبان اصلی این تیم زنان جراح در زمینه می‌گوید:

«در جامعه‌ی ما هرچند زنان توانایی کارهای بزرگ در زمینه‌های مختلف را دارند، اما محدودیت‌های برای شان وجود دارد، خوشبختانه در جامعه‌ی طبی خیلی این محدودیت‌ها پایین و کمرنگ شده است».

با آن‌هم هنوز رشته‌های تخصصی وجود دارد که زنان در آن حضور پر رنگ ندارند، چون تابوی حضور زنان در آن رشته‌ها شکسته نشده است. در حالی‌که در جامعه‌ی طبابت در حال حاضر در هیچ رشته‌ای محدودیت برای زنان وجود ندارد، اما زنان هنوز بیشتر به رشته‌های مثل نسایی ولادی رجوع دارند.
داکتر فرشته حبیب از زنان پیشگام در جراحی مغز و اعصاب معتقد است؛ علاوه بر مصروفیت‌های خانه که به‌دوش خانم‌ها است، فشارهای اجتماعی که بر زنان فعال اجتماع وارد می‌شود زیاد است. وی باور دارد که انجام موفقانه‌ای این عمل می‌تواند روی بی‌باوری مردم نسبت به توان‌مندی‌های زنان تاثیر بگذارد. او می‌گوید:

«این عمل توانمندی‌های ما را به‌خودمان هم ثابت ساخت».
داکتران زن که این عملیات جراحی بسیار پیچیده را با موفقیت انجام داده اند از دانش‌آموختگان دوره‌ی بعد از طالبان می‌باشند. در دوره‌ی حاکمیت طالبان در افغانستان فعالیت زنان در حوزه‌ی علوم تاحد زیادی متوقف گردیده بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала