قیام مسلحانۀ باشنده‌گان ولسوالی دوربابای ننگرهار در مقابل طالبان

© Sputnik / JAKقیام مسلحانۀ باشنده‌گان ولسوالی دوربابای ننگرهار در مقابل طالبان
قیام مسلحانۀ باشنده‌گان ولسوالی دوربابای ننگرهار در مقابل طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
باشنده‌گان منطقۀ «کوروکو» در ولسوالی دوربابای ولایت ننگرهار از یک‌هفته بدینسو در برابر گروۀ طالبان قیام مسلحانه کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل طلوع نیوز، قیام‌کننده‌گان می‌گویند پس از آن در برابر طالبان جنگ‌افزار برداشتند که جنگجویان این گروه به باشنده‌گان محل هشدار داد تا جوانان شان را از صفوف نیروهای امنیتی بیرون کنند و نیز ملا امامان نماز جنازۀ سربازان جان باخته را نخوانند. اما طالبان این ادعا را تأیید نکرده‌اند.

به گفتۀ این قیام‌کننده‌گان طالبان هم‌چنین خواهان گردآوری عشر از باشنده‌گان ولسوالی دوربابا شده‌‌اند.

عزیزالله 32 ساله یکی از این قیام‌کننده‌گان است که می‌گوید رهبری یک گروه 150 نفری قیام‌کننده‌گان در برابر طالبان را به‌عهده دارد.

او می‌‎گوید که یازده عضو خانواده‌اش در صفوف نیروهای امنیتی خدمت می‌کنند: «طالبان با مردم ما بد برخورد کرد. در حدود پنج‌هزار سرباز از همین منطقه در حکومت است، اما طالبان نامه نوشته‌اند که ملاها اجازه ندارند نماز جنازه آنان را بخوانند».

حیات‌الله شینواری، باشندۀ ولسوالی دوربابا نیز گفت: «هر وقت به ما اخطار می‌دهند. مدرسه ما را بند کرده‌اند. ملاهارا اخطاریه داده‌اند که نماز جنازه را نخوانند و گفته‌اند که جنازۀ سربازان اردو را نمی‌گذاریم در منطقه».

باشنده‌گان ولسوالی دوربابا می‌گویند که بسیاری از جوانان آنان در صفوف نیروهای امنیتی استند.

باشنده‌گان محل می‌گویند که پس از قیام مردم محل، راه‌های رفت وآمد طالبان به این منطقه بسته شده‌اند و فعالیت‌های آنان محدود شده‌اند.

عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار بیان داشت: «مردم ننگرهار همیشه از حق دفاع کرده‌اند و همین‌طور مردم دوربابا از حق دفاع می‌کنند».

منطقۀ کوروکو در ولسوالی دوربابا فاصلۀ نزدیک به گذرگاۀ تورخم دارد. از این منطقه بیشتر کاروبارهای غیرقانونی به دوطرف خط دیورند انجام می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала