شرکت برشنا: روند انتقال برق به افغانستان از تاجیکستان عادی می شود

© شرکت برق افغانستانشرکت برشنا: روند انتقال برق به افغانستان از تاجیکستان عادی می شود
شرکت برشنا: روند انتقال برق به افغانستان از تاجیکستان عادی می شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسئولان شرکت برشنا می‌گویند، که تاجیکستان برای عادی‌سازی روند انتقال برق به افغانستان اعلام آمادگی کرده است.
تاجیکستان صادرات برق به افغانستان و ازبکستان را متوقف کرد  - اسپوتنیک افغانستان
تاجیکستان صادرات برق به افغانستان و ازبکستان را متوقف کرد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از صبح کابل، مجتبی هوشمند مشاور پلان شرکت برشنا روز شنبه (۱۵ سنبله)، در یک نشست خبری گفت، که تاجیکستان آماده است تا روند انتقال برق به افغانستان را به حالت عادی برگرداند.

او افزود: "تاجیکستان، هفته‌ی گذشته اطمینان داده که سطح آب در بند برق صادراتی این کشور، دوباره به حالت عادی برگشته و به همین دلیل، آماده است تا ۱۵۰ میگاوات برق را به گونه‌ی کامل به افغانستان انتقال دهد".

گفتنی است، که نزدیک به یک ماه پیش، به دلیل پایین آمدن سطح آب در بند برق صادراتی تاجیکستان، این کشور، روند انتقال برق به افغانستان را از ۱۵۰ میگاوات، به کمتر از ۵۰ میگاوات کاهش داد. به دنبال آن، شرکت برشنا، با دولت ازبیکستان وارد گفت‌وگو شد و حدود ۳۰۰ میگاوات برق، از این کشور وارد کرد.

با این حال، هوشمند، قرارداد ۱۰ ساله‌ی خرید برق از ازبیکستان را که هفته‌ی گذشته امضا شد و تفاهم با یک شرکت قراردادی در زمینه‌ی آغاز کار فاز اول پروژه‌ی تی‌ای‌پی را که از ترکمنستان آغاز و به هرات و فراه می‌انجامد، از فرصت‌های دیگر برای افزایش میزان انرژی برق در افغانستان عنوان کرد.

او افزود، که در صورت تکمیل فاز دوم این پروژه، افغانستان سالانه ۵۰ میلیون دالر از بابت ترانزیت برق ترکمنستان به پاکستان، به دست خواهد آورد.

از سویی هم، مصطفی آریا، مشاور ارشد شرکت برشنا، در این نشست گفت که تولید انرژی برق، به ویژه انرژی برق آفتابی، مورد توجه خاص رهبری جدید این شرکت قرار گرفته است.

او، علاوه کرد، که شرکت برشنا، قصد دارد تا با فراهم‌سازی تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، فرصت تولید انرژی برق در افغانستان را افزایش دهد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала