انتقال شش زندانی خطرناک طالب از کابل به دوحه

عضو شوید
خبرگزاری افق افغانستان روز سه شنبه شب نوشت: در تکمیل تبادل زندانیان میان کابل و طالبان، 6 عضو طالبان از زندان‌های افغانستان به قطر منتقل شدند.

به گزارش اسپوتنیک، یک منبع حکومتی که نخواست نامش در خبر ذکر شود، در گفتگو با خبرگزاری افق تایید می‌کند که شش تن از زندانیان خطرناک طالبان که رهایی شان با مخالفت برخی کشورها روبه‌رو شده بود، از زندان آزاد شده و امشب به دوحه؛ پایتخت قطر منتقل شده‌اند.

رهایی زندانیان طالب - اسپوتنیک افغانستان
شورای عالی مصالحه: به‌زودی روند تبادله زندانیان تکمیل و مذاکره آغاز می‌شود

به گفته این منبع شش زندانی طالبان که پنج تن شان از ولایات مختلف کشور و یک تن شان شهروند پاکستان است، ناوقت امشب در یک پرواز اختصاصی عازم دوحه شده‌اند.

  این خبر در حالی منتشر می‌شود که طالبان و دولت افغانستان هنوز انتقال زندانیان به دوحه را تأیید نکرده‌اند. 

پیش از این محمد نعیم سخنگوی طالبان به اسپوتنیک گفته بود که طالبان منتظر آزادی زندانیان باقی مانده توسط دولت افغانستان است تا دو طرف مذاکرات صلح را آغاز کنند. 

گروه طالبان از دولت کابل می‌خواهد تا پنج هزار زندانی این گروه را آزاد کند. 

پس از اعتراض فرانسه و استرالیا، دولت افغانستان تا کنون از آزادی این 6 تن (محمد دعود، اکبر خان، عبدالصبور، نقیب الله، سید رسول و حکمت الله) که گفته می‌شود در عملیات کشته شدن نیروهای نظامی کشورهای غربی دست داشته‌اند، جلوگیری کرده است. 

ارگ ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که مسائل تکنیکی برای آغاز مذاکره با طالبان حل شده و حکومت روند صلح را با تمام خطرات احتمالی آن مدیریت خواهد کرد. 

صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری در یک نشست خبری در کابل گفت: "ما به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که روند صلح را با تمام چالش و خطرات احتمالی آن مدیریت خواهیم کرد و همچنان تمام روند را با شفافیت پیش خواهیم برد و نیز تمام جزئیات آن را با مردم افغانستان در میان می‌گذاریم". 

صدیقی افزود که تمام قدم‌هایی که برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان از طرف حکومت افغانستان باید برداشته می‌شد برداشته شده و دولت افغانستان امیدوار است طالبان هم آمادگی خود را برای آغاز مذاکرات اعلام کند تا هر چه زودتر مذاکرات صلح آغاز شود. 

به گفته او، برای آغاز مذاکرات هیچ مانعی از جانب دولت جمهوری اسلامی افغانستان وجود ندارد و هدف دولت در آغاز مذاکرات برقراری  آتش‌بس و پایان جنگ و خشونت از جانب طالبان است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала