دهانه یک شهاب سنگ 100 میلیون ساله کشف شد+ تصاویر

© Photo / NASA/JPL/University of ArizonaКратер на Марсе, снятый межпланетной станцией Mars Reconnaissance Orbiter
Кратер на Марсе, снятый межпланетной станцией Mars Reconnaissance Orbiter - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از فوربس، تیمی از زمین شناسان به سرپرستی مشاور زمین شناسی از دانشگاهی در استرالیا، یک دهانه شهاب سنگ بزرگ در نزدیکی شهر “اورا باندا” در استرالیای غربی که دارای معادن طلا است کشف کردند.

اعتقاد بر این است که این دهانه با قطر پنج کیلومتر بزرگترین دهانه شهاب سنگ جهان است. محققان از سایر تکنیک‌های مدرن مانند نقشه برداری الکترومغناطیسی و گرانشی برای نقشه برداری از لبه بیرونی دهانه و بخش بالای مرکزی آن استفاده کردند. همچنین مشخص شده است که قطر دهانه پنج کیلومتر است. این دهانه درحالی که شرکت “معدن تکامل”(سومین شرکت بزرگ استخراج طلا در استرالیا) در حال حفاری طلا در نزدیکی شهر اورا باندا بود، کشف شد.

جیسون میرز، سرپرست این تیم، زمین شناس و ژئوفیزیک‌دان گفت: شهابی که این دهانه را ایجاد کرده حداقل 100 متر عرض داشته است. براساس موقعیت و سطح فرسایش و برخی از خاک‌هایی که اطراف آن را پر کرده است، تخمین می‌زنیم که قدمت آن در حدود 100 میلیون سال باشد.

"آرون کاووسی" از مرکز علوم و فناوری فضایی دانشگاه کورتین گفت: روند بررسی و تعیین تاریخ یک دهانه جدید سخت است، اما با ارزیابی اولیه دکتر میرز احتمالاً این دهانه یک دهانه شهاب سنگ است.

به عقیده دانشمندان، باید از میکروسکوپ‌های ویژه‌ای که قادر به بررسی اجرام کوچک‌تر از موی انسان هستند، استفاده شود و باید نشانه‌ای از آسیب منحصر به فرد در آن دهانه که ناشی از امواج شوکی فشار بالا است، جستجو شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала