روز احمدشاه مسعود شامل تقویم شهر «سن دیگو» آمریکا شد

© Sputnik / Tariq Azim روز احمدشاه مسعود شامل تقویم شهر «سن دیگو» آمریکا شد
 روز احمدشاه مسعود شامل تقویم شهر «سن دیگو» آمریکا شد   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برای نخستین بار "روز شهید احمدشاه مسعود" در ایالات متحده امریکا اعلام گردید.

به گزارش اسپوتنیک، مردم سن دیاکو از احمد شاه مسعود فقید که وال استریت ژورنال او را "پیروز جنگ سرد" می خواند، بزرگ‌داشت به عمل آورد. بنیاد شهید مسعود در ایالات متحده اعلام داشت که شهر سن دیاگو چهارشنبه ۹ سپتامبر را روز "احمد شاه مسعود" و "روز بنیاد شهید مسعود در ایالات متحده" در سطع شهر اعلام کرده است.

اسکات شرمن ، عضو شورای شهر از منطقه 7، اظهار داشت: "احمدشاه مسعود، شیر پنجشیر، پدر و بانی مقاومت در برابر حملات شوروی سابق در افغانستان بود... و سپس دوباره در برابر طالبان و القاعده. وی به عنوان فرمانده چریک‌های افسانه‌ای شناخته می‌شود و یک رهبر مقاومت‌گر ضد کمونیستی برای دست‌یابی به افغانستان مستقل.

نماینده شورای شهری در ادامه گفت كه ارادت ِ احمد شاه مسعود به مردم و میهنش باعث شده‌است كه میراث وی -پس از ترورش توسط القاعده فقط دو روز قبل از 11 سپتامبر-، زنده بماند. وی از تشکیل بنیاد شهید احمدشاه مسعود در ایالات متحده الهام گرفته است که می خواهد از توسعه اجتماعی میان افغان‌ها حمایت کرده

و به طور مداوم روابط میان افغانستان و ایالات متحده را بهبود بخشد. اکنون بدین وسیله اعلام می شود که من، اسکات شرمن، عضو شورای شهر، به نمایندگی از شهر سن دیاگو و ساکنان با افتخار منطقه ۷، چهارشنبه 9 سپتامبر 2020 را به عنوان روز احمد شاه مسعود اعلام می کنم!

شهردار "بهترین شهر امریکا" و هشتمین شهر بزرگ آن، کوین فاکنر، بیانیه روز بنیاد شهید مسعود را امضا نموده و آن را در سطح شهر تأسیس کرد.

یوسف داوود نظر رییس اجرایی بنیاد شهید مسعود در ایالات متحده، اظهار داشت: "این لحظه و حرکت مقامات در ایالات متحده تاریخی است و نمی‌توانست در زمان بهتر از این واقع شود. افغانستان و ایالات متحده با هم برای برقراری صلح در این کشور تلاش می‌کنند و این امر به معنای دوستی، برادری و فداکاری هر دو ملت است.

احمد شاه مسعود - اسپوتنیک افغانستان
پیچیدگی اوضاع سیاسی افغانستان 19 سال پس از "شیر پنجشیر"

فرمانده مسعود اتحاد جماهیر شوروی و رژیم کمونیستی در کابل را به زانو درآورد و سالها به تنهایی با تروریسم بین‌المللی مبارزه کرد... به مرور زمان مردم شروع به شنیدن به هشدارهایش کردند. او توسط القاعده و سایر گروه‌های افراطی ترور شد. امیدوارم این به عنوان یک یادآوری باشد تا اشتباهات گذشته مان را تکرار نکنیم، راه مسعود و دورنمایش در مورد صلح برای افغانستان را تعقیب کنیم و برای جهانی عاری از تروریسم گام برداریم. "

احمد مسعود، فرزند شهید احمد شاه مسعود ، یادگار و ادامه دهندهٔ راه او ، جانشین پدرش اعلام شد و در حال حاضر رهبری جنبشی را برای ایجاد صلح در افغانستان به عهده دارد. "این باعث خوشحالی فوق العادهٔ من می‌شود که می بینم امریکایی‌ها از پدرم در سن‌ دیاگو بزرگ‌داشت به عمل می‌آورند و من می‌خواهم از همه اعضای شورای شهر و به ویژه شهردار آن برای این اتفاق تشکر کنم. مانند پدرم ، من به یک همکاری پایدار بین افغانستان و ایالات متحده برای جلوگیری از گسترش افراط‌گرایی و محافظت از دستاوردهای دو دههٔ گذشته همچون دموکراسی، حقوق زنان و حقوق بشر که هم آمریکایی‌ها و هم مردم ‌افغانستان برای آن فداکاری کرده‌اند، باورمند هستم. "

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала