مقام پیشین نظامي امريكا: چرچیل می‌خواست شوروی را بمباران اتمی کند

© AFP 2023 / -جزئیات گفتگوی چرچیل درباره بمباران هسته ای اتحاد جماهیر شوروی فاش شد
جزئیات گفتگوی چرچیل درباره بمباران هسته ای اتحاد جماهیر شوروی فاش شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در یادداشت رهبر نظامی امریکا آمده است که چرچیل خواهان بمباران اتمی شوروی بود.

به گزارش اسپوتنیک، مدیر سابق نیویورک تایمز، یادداشتی را از جولیوس اوش آدلر، رهبر نظامی امریکا که جزئیات گفتگوهای مربوط به بمباردان اتمی اتحاد جماهیر شوروی که در اپریل 1951 در خانه وینستون چرچیل نخست وزیر بریتانیا انجام شده بود، به اشتراک گذاشت.

آزمایش بمب اتمی 50 مگاتن در اتحاد جماهیر شوروی - اسپوتنیک افغانستان
اتحاد جماهیری شوروی چگونه "بمب اتمی تزار" را آزمایش کرد؟

براساس گزارش نیویورک تایمز، یادداشتی که اخیرا پیدا شده است نشان می‌دهد که چرچیل حملات اتمی علیه روسیه و چین بخاطر نفوذ بیشتر ژئوپلیتیکی خود در جهان ترجیع می‌داد.

به عنوان مثال، در وقت غذای چاشت در خانه خود در شهرستان کنت، زمان که رئیس اپوزیسیون بود، از روابط واشنگتن و لندن با روسیه انتقاد کرد، و آن را "ضعیف و خشونت آمیز" خواند.

همان‌طور که آدلر به یاد می‌آورد، چرچیل با تندی از او می خواهد که تعداد بمب‌های اتمی بریتانیا را نام ببرد و همچنان زرادخانه اتحاد جماهیر شوروی را تخمین بزند.

در این یادداشت آدلر آمده است: "من پاسخ دادم که خوشبختانه مقام بلند دولتی نیستم، همچنان از این راز وحشتناک اطلاع ندارم".

به گفته او، چرچیل با بدین باور بود که اگر نخست وزیر باشد، با موافقت دولت، چندین شرط "در قالب یک اولتیماتوم/ یا اخطار کتبی" به مسکو ارائه می‌داد.

روزنامه "وزگلیاد" روسیه به نقل از آدلر می‌گوید: "از نظر وی، اگر روس ها رد می‌کردند؛ باید به کرملین خبر داده می‌شد که اگر نظر خود را تغییر ندهد، ما بمب اتمی را بالای 20 تا 30 شهر می‌ریزیم".

ترامپ دلیل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را فاش کرد  - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ دلیل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را فاش کرد

خاطر نشان می‌شود که چرچیل فکر می‌کرد که طرف شوروی در شروع از در نظر گرفتن شرایط پیشنهادی امتناع می ورزد.

آدلر در این نوشته گفته است: "سپس ما باید به یکی از اهداف و در صورت لزوم به دیگران نیز ضربه بزنیم، مطمئناً پس ضربه سوم، وحشت نه تنها در میان غیرنظامیان ، بلکه در کرملین ایجاد خواهد شد و سپس شرایط ما برآورده می شود".

نیویورک تایمز به نقل از رهبر نظامی ایالات متحده افزود: "مردم امریکا هرگز با این شکل از جنگ پیشگیرانه موافقت نخواهند کرد".

همانطور در این مقاله آمده است، ریچارد توی، رئیس بخش تاریخ دانشگاه اکستر می گوید که چرچیل طرفدار چنین تهدیدی حتی قبل از آگوست 1949 بود، درست زمانی که اتحاد جماهیر شوروی سلاح هسته‌ای نداشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала