کرزی: مذاکره با طالبان فرصتی برای پایان دادن به مداخلات بیگانگان در کشور است

© Photo / Hamid Karzaiحامد کرزی
حامد کرزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور پیشین در بیانیه ای در مورد آغاز مذاکرات بین الافغانی قطر گفته که این يک فرصت واقعي برای برقراری صلح و ثبات پایدار و پایان‌دادن به درد و مصیبت مردم افغانستان بوده و شایان حمایت و استقبال همگانی می باشد.

به گزارش اسپوتنیک، حامد کرزی، رییس‌ جمهوری پیشین با استقبال از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی می‌گوید، این مذاکرات «یک فرصت واقعی برای برقراری صلح و ثبات پایدار و پایان‌دادن به مداخلات طولانی مدت بیگانگان در کشور است».

او گفته که مردم افغانستان انتظار دارند تا طرف‌های مذاکره کننده در دوحه، با درک مسؤلیت‌های اسلامی و ملی خود برای برقراری یک صلح پایدار به منظور حفظ و تثبیت استقلال کشور، تحکیم وحدت ملی، توجه به منافع ملت مسلمان افغانستان و نیاز انکارناپذیر مردم این سرزمین به یک زندگی بهتر و عزتمند در  پرتو عدالت، برادری و خواهری هر چه زودتر این گفت‌وگو‌ها را به موفقیت برسانند.

ملا برادر - اسپوتنیک افغانستان
ملابرادر: خواستار یک نظام اسلامی در افغانستان هستیم

کرزی بیان کرده است که "در این مرحله بسیار حساس از تاریخ سرزمین عزیز ما صلح و امنیت اولویت اصلی همه باشندگان کشور است. صلحی که از برکت آن بتوانیم به مداخلات طولانی‌مدت بیگانگان در کشور خود پایان داده با حفظ ارزش‌های ملی و اسلامی ، مقدرات سیاسی و اجتماعی خویش را خود در دست خویش بگیریم."

او گفته که رسیدن به این مامول از طرف‌های مذاکره‌کننده می‌طلبد تا منافع کلان ملی را بر خواست‌های محدود و گذرا مرجح دانسته و با عطف توجه به امروز و آینده سرزمین آبایی ما با روحیهٔ گذشت و تسامح عمل نمایند.

نخستین نشست مذاکرات صلح افغانستان با حضور هیأتی از اقشار مختلف از جمله مقام‌های دولتی افغانستان و هیأت گروه شورشی طالبان در قطر برگزار شده است. این نشست به دلایلی چند بار به تاخیر افتاد. شرط این دور مذاکرات که سرنوشت جنگ و صلح در افغانستان را تعیین خواهد کرد، آزادی پنج هزار زندانی طالبان از بند دولت بود که اخیراً تکمیل شد. این دور از مذاکرات سرنوشت آینده سیاسی افغانستان را رقم خوهد زد. انتظار می‌رود دو طرف روی آتش‌بس و توافقنامه سیاسی بحث کنند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала