کشف شواهد حیات در سیاره زهره

CC0 / / Venus
Venus  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تیمی از دانشمندان در اتمسفر سیاره ونوس "زهره" ماده‌ای را یافته اند که نشانه‌ای از موجودیت حیات بر روی این سیاره است.

به گزارش اسپوتنیک، تیمی از دانشمندان دانشگاه کاردیف (انگلستان) و انستیتوت فناوری ماساچوست (ایالات متحده آمریکا) گاز فسفین را در جو ونوس کشف کرده اند که ممکن است منشا بیولوژیکی داشته باشد.

یک منبع آگاه با کشفیات علمی در این خصوص گفت: "این کشف بااستفاده تلسکوپ جیمز کلارک ماکسول در هاوایی و آرایه آنتن موج بزرگ میلی متری آتاکاما در شیلی انجام شد. غلظت ذرات فسفین در سطح زهره 20 در میلیارد بود."

 محققان پس از چند سال تحقیق به این نتیجه رسیده اند که فسفین تنها از طریق ارگانیسم هایی مثل باکتری تولید می شود که برای بقا نیازی به اکسیژن ندارند. 

زهره دوگانه مرموز زمین است - اسپوتنیک افغانستان
زهره دوگانه مرموز زمین است

 در سال 2019 ، جستجوی فسفین در جو سیارات فراخورشیدی (سیارات در اطراف سایر ستاره ها) به عنوان نشانگر حیات احتمالی در آنها پیشنهاد شد.

 گاز «فسفین» به شدت سمی است و در قرص برنج و سلاح های شیمیایی از آن استفاده می شود. بوی به شدت زننده آن شبیه ماهی گندیده است و به همین خاطر کمتر کسی تحمل آنرا دارد با این حال دانشمندان آنرا محتمل ترین نشانه حیانت فضایی عنوان کرده اند.

با این حال منبع یادآوری کرد که تشخیص فسفین به طور اتومات به معنای تشخیص حیات در سیاره زهره نیست، زیرا این گاز می تواند در نتیجه فرآیندهای طبیعی ناشناخته برای دانشمندان تشکیل شود. دانشمندان فرضیه های مختلفی را آزمایش کرده اند ، اما نتوانسته اند راه هایی برای منشا غیر بیولوژیکی گاز پیدا کنند.

نتایج این تحقیق دانشمندان در کنفرانس آنلاین به شکل یک مقاله علمی در مجله Nature منتشر خواهد شد.

سیاره زُهره یا  ناهید  (Venus) ) به ترتیب نزدیکی به خورشید، دومین سیاره  منظومهٔ شمسی است که در مداری میان مدارهای زمین و عطارد قرار گرفته ‌است. سیارهٔ زهره از نظر مداری، نزدیک‌ترین فاصله به زمین را دارد.

 زهره بعد از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی طبیعی است که به هنگام شب در آسمان زمین دیده می‌شود .سیارهٔ زهره، بدون قمر است و در مدار تقریباً دایره‌واری به‌دور خورشید می‌گردد. این سیاره از بسیاری دیدگاه‌ها ازجمله اندازه، جرم، قدرت جاذبه و ترکیبات ساختاری به زمین همانندی دارد و به خاطر همین نزدیکی‌ها آن را سیاره «خواهر زمین» نیز خوانده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала