آواره شدن ۸ هزار شهروند افغانستان پس از آتش سوزی کمپ پناهجویان در یونان

© REUTERS / Elias Marcouآواره شدن ۸ هزار شهروند افغانستان پس از آتش سوزی کمپ پناهجویان در یونان
آواره شدن ۸ هزار شهروند افغانستان پس از آتش سوزی کمپ پناهجویان در یونان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفارت افغانستان در یونان اعلام کرد، که در پی آتش سوزی در کمپ پناهجویان یونان بیش از ۸ هزار پناهجوی افغانستانی آواره شدند.

اطفائیه - اسپوتنیک افغانستان
کمپ پناهندگان در یونان دوباره غرق آتش شد+ویدئو
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، مسئولان سفارت افغانستان در یونان می‌گویند، که تلاش‌ برای اسکان مهاجران افغانستانی که پناه‌گاه‌هاه را در نتیجه‌ آتش‌سوزی در کمپ موریا از دست داده‌اند، به سرعت ادامه دارد.

کمپ موریا واقع در جزیره لیسبوس یونان هفته گذشته آتش گرفت. میرویس صمدی سفیر افغانستان در یونان روز سه‌شنبه، بیست‌وپنجم سنبله گفت، که هنگام آتش‌سوزی در این کمپ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن زند‌گی می‌کردند.

صمدی با بیان اینکه ۷۰ درصد مهاجران در این کمپ افغانستانی‌ها هستند، افزود: از لحظه‌ای که آتش‌سوزی رخ داد با نهادهای بین‌المللی در امور مهاجران و نهادهای دولتی یونان در تماس بوده است تا زمینه اسکان مهاجران افغانستانی را در اولین فرصت فراهم کند.

صمدی تأکید کرد، که میزان آتش‌سوزی گسترده بود، اما تلفات جانی در پی نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای امدادرسان بین‌المللی و دولت یونان مکان‌هایی را برای مهاجران در نظر گرفته‌اند و کمک‌های اولیه نیز به آن‌ها توزیع شده است.

سفیر افغانستان در یونان گفت، که در ابتدا تلاش کرده تا زمینه اسکان گروه‌های آسیب‌پذیر فراهم و برای آن‌ها «امنیت و مصونیت» تأمین شود.

صمدی گفت: حدود ۴۰۶ کودک بی‌سرپرست یک روز پس از آتش‌سوزی به یکی از شهرهای یونان منتقل شدند که حدود ۹۰ درصد این کودکان افغانستانی بوده‌اند.

سفیر افغانستان در یونان می‌گوید، که دولت میزبانش دو برنامه را برای مدیریت آتش‌سوزی کمپ موریا  در دست اجرا داشته و در دو هفته اول تلاش می‌شود تا موضوع «نان، آب و سرپناه موقتی» مهاجران کمپ موریا حل شود و دولت یونان در نظر دارد تا این مهاجران را در مدت چهار ماه به یک مکان دیگر منتقل کنند.

صمدی از طرف دیگر گفت، که یونان یک کمپ جدید را برای جابه‌جایی مهاجران در نظر گرفته است، اما پناه‌جویان به این کمپ نمی‎روند و مهاجران استدلال می‌کنند که باید به آن‌ها اجازه داده شود تا از یونان به دیگر کشورهای اروپایی بروند، اما دولت یونان این اجازه را نمی‌دهد.

سفیر افغانستان تأکید کرد، که تحقق این خواست مشکل است و به همین دلیل جنجالی شده است.

صمدی گفت، که جنجال بین دولت یونان و مهاجران بر سر این موضوع تا اندازه‌ای مدیریت جابه‌جایی پناه‌جویان کمپ موریا را با کندی روبه‌رو کرده و کمپ جدیدی را که دولت یونان در نظر گرفته است، بیش‌تر حکم «بازداشت‌گاه» را دارد.

سفیر افغانستان در آتن اما گفت، که وزیر مهاجرت و پناهند‌گی یونان در تماسی به او ادعای مهاجران مبنی بر بازداشت‌گاه بودن کمپ جدید را رد کرده است. وزیر مهاجرت یونان به سفیر افغانستان گفته است که مطابق قانون این کشور حق ایجاد بازداشت‌گاه برای مهاجران را ندارد.

با این حال، سفیر افغانستان در یونان از مهاجران افغانستانی خواست تا با نهادهای امدادرسان و دولت یونان همکاری کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала