روسیه و چین/کابوس وحشتناک آمریکا در قطب شمال

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر دست داشتن آمریکا از مبارزه به خاطر قطب شمال
دست داشتن آمریکا از مبارزه به خاطر قطب شمال - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک نشریه آمریکایی روسیه و چین را "کابوس وحشتناک" ایالات متحده در قطب شمال دانسته و می‌گوید آمریکا توان مبارزه در برابر آنها را ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، کارشناس آمریکایی مایکل لیونز، در مقاله‌ای برای نشریه The National Interest  می‌نویسد: چشم انداز چالش مشترک روسیه و چین به عنوان یک "کابوس وحشتانک" برای منافع ایالات متحده در قطب شمال تا هنوز پابرجاست و واشنگتن به طور کامل برای مقابله با آن آماده نشده است.

نویسنده می‌گوید: "قطب شمال منطقه ای است که سیاستمداران آمریکایی بندرت به آن توجه می کنند، اما این منطقه نقشی اساسی  را در سیاست قدرت های جهانی بازی می‌کند."

به گفته وی، فرصت های جدید اقتصادی به دلیل تغییر اقلیم، در منطقه باز می‌گردد و قدرت های بزرگ جهانی با استفاده ازاین فرصت ها به طور فزاینده قصد خود را برای تسلط بر قطب شمال اعلام می کنند.

کشتی یخ‌شکن ایوان پاپانین  - اسپوتنیک افغانستان
نگرانی امريكا از بابت استقرار تسلیحات روسیه در قطب شمال

لیونز گفت: "با ابراز تأسف برای استراتژیست های آمریکایی، واشنگتن از رقبای خود بسیار عقب مانده است".

 وی یادآور شد که گارد ساحلی آمریکا مانند چین فقط دو یخ شکن دارد، در حالی که نیروی دریایی روسیه حداقل 40 کشتی یخ شکن را در اختیار دارد و تا سال 2035 حدود 13 یخ شکن هسته ای دیگر نیز در اختیار این نیرو ها قرار خواهد گرفت.

کارشناس خاطرنشان کرد: در سال 2018 چین خود را یک کشور تقریباً قطبی اعلام کرد و آماده سازی برای اجرای طرح جاده ابریشم قطبی خود را آغاز کرد. به نظر وی، هم اکنون واضح است که پکن، با دریافت مقام ناظر در شورای قطب شمال و همکاری با روسیه در منطقه، میل قوی  خود را برای تبدیل شدن به یک بازیکن مهم در بازی "نسبتاً انحصاری" نشان داده است.

لیونز گفت: "مقابله با چنین حریفی مانند روسیه در قطب شمال چالش های زیادی را به دنبال خواهد داشت، اما چشم انداز چالش مشترک روسیه و چین در برابر منافع ایالات متحده در قطب شمال یک فن آوری مهیج بالقوه و کابوسی است که آمریکا برای مقابله با آن کاملا آماده نیست."

وی افزود که قطب شمال نه تنها "یک راهرو بالقوه برای رقابت استراتژیک" و نه هم "یک پلت فرم بالقوه برای گسترش رقابت بین قدرتهای بزرگ" است.

کارشناس در پایان گفت: "این بازی قبلاً آغاز شده و سیاستمداران آمریکایی در پاسخ به این تهدید از همتایان خود از کشورهای دیگر عقب مانده اند."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала