3 شرط آمریکا برای خروج کامل نیروها از افغانستان

© AP Photo / Rafiq Maqbool3 شرط آمریکا برای خروج کامل نیروها از افغانستان
3 شرط آمریکا برای خروج کامل نیروها از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده آمریکا برای خروج کامل نیروها از افغانستان تا سال 2021 سه شرط اساسی خود را مطرح نموده است.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در صحبت با نشریه « Breitbart News» برای خروج کامل نیروهای آمریکایی تا سال 2021 از افغانستان 3 شرط اساسی را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که روند صلح افغانستان در مسیری قرار دارد که خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور را تا آپریل یا می سال 2021 ممکن می‌سازد اما تاکید کرد که خروج کامل نیروهای آمریکایی تا بهار سال آینده میلادی مستلزم اجرای 3 شرط توسط دولت افغانستان و طالبان است.

پمپئو تصریح کرد که شرط نخست درباره تعهدات مبارزه با گروه‌های تروریستی خارجی بویژه القاعده است که نباید اجازه حضور و فعالیت در خاک افغانستان را داشته باشند.

وزیر خارجه آمریکا شرط دوم را نیز مشارکت واقعی در مذاکرات بین‌الافغانی دانست و تاکید کرد که حضور فیزیکی در اتاق مذاکرات کافی نیست و دو طرف باید گفت‌وگوهای جدی داشته باشند و برای دستیابی به صلح تلاش کنند.

پمپئو: آمریکا باورمند برقراری صلح در افغانستان است  - اسپوتنیک افغانستان
پمپئو: آمریکا باورمند برقراری صلح در افغانستان است

وی دلیل سوم را نیز مسئولیت دولت افغانستان و طالبان برای جلوگیری از تلاش‌ها برای تخریب روند صلح دانست و تصریح کرد که آمریکا میزان پایبندی به این شروط را اندازه‌گیری خواهد کرد.

پمپئو ادامه داد: برخی معیارها برای مبارزه با تروریسم وجود دارد که کاملاً بطور واضح بیان شده است، ما اقدامات را بررسی می‌کنیم و اگر تطابق کافی وجود داشته باشد رئیس جمهور تصمیم می‌گیرد که سطح نیروها به صفر کاهش یابد.

وی افزود که ترامپ دو هدف دارد؛ یکی اینکه سطح نیروها را کاهش داده و همه را به خانه بازگرداند و دوم اینکه امنیت ملی آمریکا تامین شود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد که چالش اصلی در مذاکرات بین‌الافغانی مسئله دولت آینده افغانستان و توافق تقسیم قدرت است و موضوع تقسیم قدرت و تشکیل دولت آینده محور مذاکرات خواهد بود.

آمریکا در حالی برای خروج نیروها از افغانستان شروط جدیدی از جمله "جدیت در میز مذاکرات" را مطرح کرده و تاکید دارد این مسایل را ارزیابی و اندازه‌گیری می‌کند که این شروط مبهم است و برخی کارشناسان می‌گویند آمریکا برای تخطی از توافقنامه قطر و جلوگیری از خروج کامل نیروها از افغانستان تلاش می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала