صالح: در پشت حمله برمن دست یک کشور دیگر بود

© Photo / Amrullah Saleh / Amrullah Salehصالح: در پشت حمله برمن دست یک کشور دیگر بود
صالح: در پشت حمله برمن دست یک کشور دیگر بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خونینترین حملۀ انفجاری در ماههای اخیر در کابل که برای ترور امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان انجام شد، ابعاد تازه ای پیدا کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، به تازگی آقای صالح در توییترش نوشته که مواد انفجاری که در این حمله استفاده شده در سطح نظامی کاربرد داشته است.

معاون نخست ریاست جمهوری نوشته: «لابراتوار امنیت ملی می‌گوید در حمله به وی از مواد انفجاری معمولی چون HTM ، RDX ، C4 یا امونیم نایتریت استفاده نشده است.»

او افزوده که نمونه‌های این مواد به متحدان‌شان به منظور تحلیل و ردیابی سپرده شده است.

انفجار کابل - اسپوتنیک افغانستان
وقوع یک انفجار در کابل/هدف امرالله صالح بود

منابع دفتر آقای صالح گفته موادی که در این انفجار به کار رفته، مواد معمولی نبوده بلکه موادی بوده که معمولاً دستگاه نظامی کشورها به آن دسترسی دارند.

آنها گفته‌اند در این حمله استخبارات و ارتش مشخص حامی طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی دست دارد، اما از کشور خاصی نام نبردند. 

رضوان مراد، رئیس مطبوعات و ارتباطات معاونیت اول ریاست جمهوری افغانستان  در صحبت با رسانه ها گفته است در این حمله استخبارات و ارتش مشخصی که از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند، دست دارد: «حمله به معاون اول ریاست جمهوری و موادی که در این حمله استفاده شده بود، بدون شک دست، همکاری و رول استخبارات و یک ارتش را نشان می‌دهد. این به این معنی نیست که یک انفجار شد و بس خلاص.»

آقای مراد این حمله را تلاش دشمنان مردم افغانستان برای از بین بردن افراد پابند به منافع ملی افغانستان و مدافعان جمهوریت می‌داند.

آقای مراد اما از استخبارات و ارتش کشور مشخصی نام نمی‌برد، اما می‌گوید که استخبارات حامی گروه طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی به همگان معلوم است.

این در حالی است که حکومت افغانستان و شماری از آگاهان نظامی همواره پاکستان و سازمان استخبارات این کشور را به حمایت از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان متهم کرده‌اند.

وزارت داخلۀ افغانستان هم پیش از این گفته بود که در حمله بر کاروان موترهای امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری مواد انفجاری به کار رفته که پیش از این بیشتر در حمله‌هایی انجام شده از سوی شبکۀ حقانی استفاده شده است. طارق آرین، سخنگوی این وزارت هنوز هم بر موضع قبلی این وزارت تأکید می‌کند.

در انفجار مواد منفجره از پیش کارگذاری شده بر کاروان موترهای معاون اول ریاست جمهوری به تاریخ 20 سنبله یک دست آقای صالح به صورت سحطی زخمی شد و صورتش اندکی آسیب دید. در این رویداد بیش از 10 غیرنظامی کشته و بیش از 40 نفر از جمله شماری از نگهبانان آقای صالح زخمی شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала