کمیتۀ مصونیت خبرنگاران: حکومت روند اطلاع‌رسانی مذاکرات صلح را مختل کرده

© Sputnik / Zohra IshmukhametovaДоха, Афганистан, переговоры
Доха, Афганистан, переговоры - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیتۀ مصونیت خبرنگاران می‌گوید که حکومت با گذاشتن موانع بر سر راه خبرنگاران، روند اطلاع‌رسانی از مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه را مختل کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، شماری از خبرنگارانی که از قطر برگشته‌اند، می‌گویند که حکومت با گذاشتن موانع بر سر راه‌شان، آنان را از ماندن در دوحه و تعقیب روند مذاکرات صلح منصرف کرده است.

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران امروز چهارشنبه، بیست‌وششم سنبله در اعلامیه‌یی گفته است که دست‌رسی به اطلاعات، حقوق اساسی شهروندان است و حکومت باید بدون تبعیض و با در نظرداشت قانون، زمینۀ دست‌رسی به اطلاعات را به خبرنگاران فراهم کند.

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران تصریح کرده که اطلاعات در پیوند با روند مذاکرات صلح با سرنوشت همۀ مردم افغانستان گره خورده و هر شهروند حق دارد در مورد آن بداند.

این نهاد گفته که هر نوع ممانعت خبرنگاران و رسانه‌ها در امر اطلاع‌رسانی، در مغایرت با مواد 34 و 50 قانون اساسی و هم‌چنان قانون رسانه‌های همه‌گانی و قانون دست‌رسی به اطلاعات است.

پارلمان افغانستان، ولسی جرگه افغانستان، مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان
نمایندگان مجلس: آتش‌بس باید اولویت مذاکرات قطر باشد

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افزوده که حکومت باید متعهد به ارزش‌های قانون اساسی در امر آزادی بیان و دست‌رسی به اطلاعات باشد و چرخ آزاد اطلاع‌رسانی را محدود نسازد.

این نهاد گفته که حکومت نباید مانع حضور خبرنگاران در نشست‌های مرتبط به صلح شود. کمیته مصونیت خبرنگاران از حکومت خواسته که زمینۀ سفر خبرنگاران به قطر را مساعد سازد.

این نهاد از شورای عالی مصالحه ملی و وزارت دولت در امور صلح خواستار همکاری در امر اطلاع‌رسانی با خبرنگاران شده است.

پیش‌تر، مجیب خلوتگر، رئیس اجرایی (نی) گفته بود که حکومت افغانستان و قطر باید بر مبنای تعهدات بین‌المللی، به خبرنگاران اجازه دهند تا بر مذاکرات نظارت داشته باشند و معلومات و مشاهدات‌شان را با مردم شریک کنند.

او گفته بود، دولت قطر تنها به تعهدی که با طالبان دارد، عمل کرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала