طالبان: تا زمان که به علت‌های جنگ پرداخته نشود آتش‌بس نمی‌کنیم

© REUTERS / IBRAHEEM AL OMARIطالبان: تا زمان که به علت‌های جنگ پرداخته نشود آتش‌بس نمی‌کنیم
طالبان: تا زمان که به علت‌های جنگ پرداخته نشود آتش‌بس نمی‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد نعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه در یک گفت‌وگو با طلوع‌نیوز می‌گوید تا هنگامی که مذاکره کننده‌گان دربارۀ علت‌های جنگ به توافق نرسند، این گروه آتش‌بس نخواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، او اما می‌گوید که همزمان با آغاز ابتدایی مذاکرات صلح، طالبان خشونت‌های شان را کاهش داده‌اند. او حکومت را متهم می‌سازد که عملیات‌های تهاجمی را متوقف نکرده‌است.

طالبان: یا به توافق می‌رسیم یا افغانستان را به‌زور می‌گیریم - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: یا به توافق می‌رسیم یا افغانستان را به‌زور می‌گیریم

او در این باره گفت: «این معقول نیست که جنگ بیست ساله در یک ساعت به پایان برسد. منطقی به نظر ما این است که اسباب و مشکلاتی که همین جنگ را به‌میان آورده سر آن‌ها بحث شود و از بین برده شود، پس از آن آتش‌بس نهایی شود و مشکل به‌صورت نهایی به پایان برسد. فرض کنید که اگر ما امروز آتش‌بس کردیم، فردا در سر میز به توافق نرسیدیم آیا دوباره باز جنگ را شروع می‌کنیم؟ به چه معنی؟»

سخن‌گوی طالبان، در ادامۀ سخنانش دربارۀ نظام آیندۀ افغانستان می‌گوید که طالبان یک نظامی اسلامی را می‌خواهند که در آن ارزش‌های مردم کشور تعریف شود: «یک هدف ما این بود اشغال [افغانستان] به پایان برسد و یکی دیگر این بود که نظام واقعی اسلامی که پاسخ‌گو به مردم باشد، به ملت باشد به‌‎میان بیاید».

محمد نعیم می افزاید که مذاکرات صلح میان افغانان با فراز و فرودهای فراوانی رو به رو خواهد بود اما دربارۀ رسیدن به یک صلح همیشه‌گی خوش‌بین است: «به یک ارادۀ قوی و عزم مستحکم وارد این پروسه شدیم و این تصمیم ما است که این مشکل نهایتاً به پایان برسانیم. پروسه مغلق است و پیچیده‌گی‌هایی دارد، اما امیدوار استیم که مشکلات به‌صورت مسلسل به پایان برسد».

با این حال هیئت‌‎های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه سرگرم نهایی سازی طرزالعمل و شیوه‌های پیشبرد مذاکرات میان افغانان استند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала