ازبین بردن واکسین روسی: چرخ کوچک سیاست بزرگ

© Photo / RDIFازبین بردن واکسین روسی: چرخ کوچک سیاست بزرگ
ازبین بردن واکسین روسی: چرخ کوچک سیاست بزرگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تولید واکسین روسی ضد کرونا برای غرب یک چالش ظالمانه است، چه به دلایل سیاسی و چه به دلایل مالی.

به گزارش اسپوتنیک، ارینا الکسین، ستون‌نویس ریانوستی در مقاله‌ای نوشته است. ساخت واکسین ضد ویروس کرونا در روسیه برای غرب نه تنها غافلگیر کننده و ناخوشایند است، بلکه یک چالش خشن است، چه از دید سیاسی و چه از دید مالی. از یک سو، روسیه عقب مانده و عمیقاً غیر دموکراتیک به سادگی حق ندارد چنین موفقیت هایی را در زمینه های پیچیده علمی و پیشرفته از نظر فناوری ایجاد کند. از طرف دیگر، یک برنده تمام در اندازه بسیار نجومی در معرض خطر است که صرف تصور اینکه ممکن است از کنار نگرانی های دارویی غرب عبور کن. به طور مثال، توافق صد میلیون دوز واکسین روسی با هند.

یکه‌تازی واکسین روسی؛ کوریای جنوبی به علاقمندان پیوست - اسپوتنیک افغانستان
یکه‌تازی واکسین روسی؛ کوریای جنوبی به علاقمندان پیوست

این تعجب‌آور نیست که دانشمندان روسی با تلاشهای بی شماری برای بی اعتبار کردن نتایج روبرو شده اند: سیاست بزرگ، پول بیشتر.
با این حال همیشه کنار کوسه‌ماهی‌ها جای برای ماهی‌ها نیز وجود دارد.
چنین داستان هنگام انتشار نتایج امتحان اسپوتنیک، به قدیمی ترین مجله پزشکی (دی لاسنت) رخ داده است. مقاله این نشریه به سرعت مورد انتقادها قرار گرفت. خبر بزرگ که توسط رسانه های جهانی منتشر شد، نامه سرگشاده ای بود که در آن استاد زیست شناسی در دانشگاه امریکای، انریکو بوچی، در مورد اشتباهات "احتمالی محققان روسی" ابراز ترس کرد. درحالیکه از سوی برخی از دانشمندان اروپایی مورد حمایت قرار گرفت.
دوستداران خرید واکسین روسی به ۵۰ کشور رسید - اسپوتنیک افغانستان
دوستداران خرید واکسین روسی به ۵۰ کشور رسید

نماینده نشریه لنست از سازندگان واکسین ضد کرونای روسی «اسپوتنیک وی» دعوت نمود تا به سوالاتی همکاران خود که در نتیجه گیری دانشمندان روسی شک و تردید داشتند، پاسخ دهد. مرکز گامالیا به انتقادها در مورد واکسین روسی ضد کرونا (اسپوتنیک وی) به مجله علمی و بین‌المللی لنست پاسخ داد. كیریل دیمیتریف رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه، مقاله‌ای را منتشر كرد كه در آن پیرامون ادعاهای اصلی منتقدان به تفصیل اظهار نظر می‌كرد.
در همین حال، مسئله در این مورد فقط از موضوعات صرفاً علمی که محققان روسی بر آن تمرکز کرده اند ، دور است.
مسآله این است که نویسندۀ این نامۀ جنجالی بسیار مهم معرفی شده است. در مطلب بی‎بی‌سی از انریکو م. بوچی به عنوان «مبارز مشهور در برابر شبه‌علم» یاد شده، اما درست‌تر این است که از ویژگی «تاجر علم» برای او استفاده کرد.
توسعه دهندگان «اسپوتنیک وی» اتهامات مربوط به داده‌های آماری نادرست را رد می‌کنند - اسپوتنیک افغانستان
توسعه دهندگان «اسپوتنیک وی» اتهامات مربوط به داده‌های آماری نادرست را رد می‌کنند

در سال 2016 بنوچی شرکت Resis Srl را برای بررسی مقالات علمی تاسیس کرد.
این یک موضوع کاملاً رایج در علوم مدرن است. در سالهای اخیر، محققان در مقاله های منتشر شده گرفتار اشتباهاتی از جمله اشتباهات گستاخانه شده اند. ما لزوماً در مورد سو استفاده یا کلاهبرداری صحبت نمی کنیم، غالباً خطاهای صادقانه ای وجود دارد ، که با آشکار شدن، به اعتبار دانشمندان و حتی کل نهادهای علمی ضربه می زند. غالباً خطاهای وجود دارد، که با آشکار شدن، به اعتبار دانشمندان و حتی کل نهادهای علمی ضربه می زند.
دقیقاً برای جلوگیری از چنین مشکلی است که نویسندگان و ساختارهای پژوهشی اکنون معمولاً برای ممیزی مستقل از متن خود - قبل از انتشار - به شرکتهای متخصص در چنین کاری مراجعه می کنند. به ویژه شرکت بوچی برای این فعالیت توسط موسسه فریتز لیپمن آلمان استخدام شد که مدتی پیش فقط به دلیل اشتباهات زشت در آثار منتشر شده رسوایی بلندی دامن زد. این داستان یک سال پیش توسط مجله نیچر به تفصیل شرح داده شد.
روسیه در یک سال چقدر دوز واکسین ضد کرونا تولید خواهد کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
تولید سالانه 500 میلیون دوز واکسین ضد کرونا در روسیه

ظرافت این است که چنین شغلی محدودیت های اخلاقی خاصی را ایجاد می کند، که اتفاقاً پروفیسور بوچی از آنها به خوبی آگاه است. در دسمبر سال 2019، مطلبی در مورد خلوص و یکپارچگی کار علمی منتشر شد، جایی که نویسنده مشترک آن بود. و صادقانه خاطرنشان شد که انریکو ان بوچی دارای تضاد منافع است. به گفته ساده هنگامی که صاحب یک شرکت تجاری درمورد فعالیتی که در آن تخصص دارد به صورت علنی صحبت می کند، اساساً به تبلیغی برای شرکت وی تبدیل می شود.
اما وقتی صحبت از "افشای" واکسین روسی می شود، دیگر چنین چیزهای فرعی دیگر مهم نیستند.
غرب با استفاده از نامه علنی (و به تعبیر خود تبلیغ كننده) بوكی ضربه دیگری به تحولات روسیه وارد كرد به امید تضعیف یا حداقل تضعیف رهبری آنها. خوب ، استاد خودش در چنین مقیاس و سطحی روابط عمومی دریافت کرده است که به راحتی نمی توانست در هر موقعیت دیگری رویای خود را ببیند. بر اساس این اصل ، صدها و هزاران شخصیت رسانه ای فعالیت می کنند ، در واقع ، "سوار بر هیاهو" نامیده می شود.
واکسین روسی حد اقل برای دو سال در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
واکسین روسی حد اقل برای دو سال در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند

بدون شک در قالب قراردادهای جدید تجاری بسیار خوب نتیجه خواهد داد. گرفتن هیاهوی تبلیغاتی در آبهای آشفته سیاست های بزرگ می تواند بسیار سودآور باشد.
اما این هیچ ارتباطی با علم به طور کلی، پزشکی به طور خاص و نجات صدها هزار زندگی در سراسر جهان ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала