وزارت صحت: با گشایش دانشگاه‌ها و مکاتب، رقم مبتلایان به کرونا 4 درصد افزایش یافته است

© Photo / Ministry of Educationوزارت صحت: با گشایش دانشگاه‌ها و مکاتب، رقم مبتلایان به کرونا 4 درصد افزایش یافته است
وزارت صحت: با گشایش دانشگاه‌ها و مکاتب، رقم مبتلایان به کرونا 4 درصد افزایش یافته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که پس از بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌‎ها، شمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک، براساس محاسبه این وزارت،‌ از زمانی‌ که درس‌های حضوری در این نهادها آغاز شده‌، گراف مبتلایان به این ویروس سیر صعودی داشته و در حدود چهار درصد افزایش یافته است.

وزارت صحت عامه دلیل افزایش مبتلایان به ویروس کرونا را مراعات نشدن نکات صحی از سوی دانشجویان و دانش‌آموزان  عنوان می‌کند. در همین حال سخنگویان وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی تصریح می‌کنند که در بعضی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها نکات صحی به صورت باید و شاید، مراعات نمی‌شود. معاون سخنگوی وزارت تحصیلات عالی می‌افزاید که شماری از دانشجویان نسبت به شیوع ویروس کرونا بی‌پروایند،‌ از این رو کم‌تر نکات صحی را مراعات می‌کنند.

23 دانشجوی دانشگاه غور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند - اسپوتنیک افغانستان
23 دانشجوی دانشگاه غور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند

اکمل سمسور، سخنگوی وزارت صحت عامه، روز شنبه، 29 سرطان، در صحبت با روزنامه 8 صبح گفت که براساس محاسبه و ارزیابی این وزارت، میزان مبتلایان به ویروس کرونا در این اواخر افزایش یافته است.

وی دلیل افزایش مبتلایان به این ویروس را «مراعات نکردن» نکات صحی عنوان کرد. سمسور افزود،‌ تا زمانی که درس‌های حضوری شروع نشده بود و دروازه نهادهای آموزشی به ‌روی دانشجویان و دانش‌آموزان بسته بود،‌ گراف مبتلایان به ویروس کرونا روزبه‌روز کاهش می‌یافت. وی اما بیان داشت که با بازشدن مکتب‌ها و دانشگاه‌ها، شمار مبتلایان به این ویروس حدود چهار درصد افزایش پیدا کرده است. وی گفت: «در هفته سی‌وپنجم و پیش از شروع مکتب‌ها و دانشگاه‌ها رقم مبتلایان به ویروس کرونا 10 درصد بود،‌ اما با باز شدن این نهادها، رقم مبتلایان به این ویروس، به 14 درصد رسیده است».

این در حالی است که به تازه‌گی 30 دانشجو در دانشگاه ولایت غور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

گفتی است که دروس مکاتب با تأخیر پنج ‌ماهه به دلیل شیوع ویروس کرونا در اول ماه سنبله شروع شد. طبق طرحی که وزارت معارف تهیه کرده بود،‌ درس‌های حضوری دانش‌آموزان صنف‌های یازدهم و دوازده‌هم مکاتب دولتی و‌ مکاتب شبانه و صنف‌های اول تا دوازدهم مکاتب خصوصی آغاز شد.

ویروس کرونا برای اولین بار در پنجم ماه حوت سال گذشته در ولایت هرات به ثبت رسید. پس از آن، این ویروس به تمامی ولایت‌ها گسترش یافت و تاکنون حدود 38 هزار و 919 تن را مصاب کرده است. از این میان یک هزار و 437 تن جان‌ داده‌‌، اما 32 هزار و 574 تن دیگر بهبود یافته‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала